Statsminister Jonas Gahr Støre besøkte Thor Heyerdahl videregående skole for å høre om Larvik-modellen Våre unge. Historiene han fikk høre fra elevene gjorde sterke inntrykk.
En av elevene han møtte var ungdomsskoleeleven Alfred Nilsen Augland som er med i pilotprosjektet Praktisk opplæringsløp.
– Jeg lærer om sveising og sliping, fortalte han Støre.
– Hvordan er det å være på en videregående skole, spurte statsministeren Alfred.
– Det er spennende, jeg lærer mye nye ting.
14-åringen serverte også en helt spesiell historie for Støre.
– Vi var på tur med skolen, og fant en nedgravd moped. Vi fikk lov å ta den med hjem av han som eide den. Vi vasket den og fikset den, hjemme hos en kompis av meg.
– Det er en helt fantastisk historie. Det sier litt om hans oppfinnsomhet og ståpåvilje, sa statsministeren etter møtet.
12 prosent utenfor skole, utdanning eller jobb
I Larvik er ca. 12 prosent av innbyggerne i alderen 15 til 29 utenfor skole, utdanning eller jobb.
Våre unge er et samarbeid mellom Larvik kommune, Vestfold og Telemark fylkeskommune og Nav. Det består av seks prosjekter som alle har et mål om å få flere unge til å gjennomføre videregående opplæring og komme ut i arbeidslivet.
– Det handler om å skape nye nye og bedre muligheter for ungdommene våre, sier Frøydis Straume. Hun leder Våre unge.
Våre unge har fått oppmerksomhet landet rundt, og for noen uker siden tok statsministerens kontor kontakt med for å høre med om Våre unge-modellen. Tirsdag 11. april fikk Larvik og Thor Heyerdahl videregående skole besøk av Jonas Gahr Støre.
Jeg synes det er kjempekult at elever fra ungdomsskolen får praktisk opplæring
Engasjert og imponert
I løpet av besøket ble tre av prosjektene presentert: helsefagpiloten, praktisk opplæringsløp og lærlingprogrammet.
Statsministeren var tydelig engasjert og imponert i møtene med de ulike prosjektene.
Helsefagpiloten
I fjor ble en egen klasse for helsefag ble opprettet ved Thor Heyerdahl videregående skole. De har praksis tre dager i uka ved et sykehjem, og er to dager på skolen. Pilotprosjektet skal gi kvalifiserte helsefagarbeidere innen fire år.
Camilla Sandvik er helsefagarbeider ved Tjølling sykehjem. Hun er veileder for elever fra Thor Heyerdahl videregående skole.
– Du lærer mer når du får vært mer i praksis - å samkjøre teori og praksis er kjempebra, forteller Sandvik.
Helsefagpiloten er et samarbeid mellom Larvik kommune, NAV og Thor Heyerdahl videregående skole.
Praktisk opplæringsløp
Skreddersydde løp for ungdomsskoleelever som har høy risiko for å falle ut, men som har praktiske talenter.
Statsministeren fikk møte ungdomsskoleelever som med i pilotprosjektet, Alfred Nilsen Augland, Lino Ravn Svanberg og Esay Mehari, elever ved Mesterfjellet, Tjodalyng og Mellomhagen ungdomsskoler
– Jeg synes det er kjempekult at elever fra ungdomsskolen får praktisk opplæring. De får oppleve mestring. Thor Heyerdahl sier han aldri så noen grenser, at de var inne i hodet til folk, og det viser de her, de er villig til å sprenge disse grensene. Vi må være åpne for å gjøre nye ting, gjøre skolen mer praktisk, vi må få alle med, Norge har ikke råd til noe annet, og dette er måten å gi ungdom muligheter.
Praktisk opplæringsløp er et samarbeid mellom Larvik kommune og Thor Heyerdahl videregående skole.
Lærlingprogrammet
Skreddersydd oppfølging av utsatte lærlinger og elever på yrkesfag. Statsminister Jonas Gahr Støre fikk møte elever som var nær ved å slutte midt i opplæringsløpet på skolen eller som lærling.
– De har fått inspirasjon og motivasjon til å være her. Det er sterke historier jeg har hørt i dag, oppsummerte statsministeren.
Lærlingprogrammet er et samarbeid mellom iFokus, Thor Heyerdahl videregående skole, Larvik kommune og NAV.