Han leder nybrottsarbeid i Larvik

Johnny Gangsøy (54) leder det nye og spennende prosjektet som skal gi mer praktisk opplæring for ungdommer i Larvik kommune.

IMG 7851

Våre unge er en modell som består av flere ulike prosjekter. Alle har et felles overordnet mål om om å få flere unge i alderen 15 til 25 år til å gjennomføre videregående opplæring og komme ut i arbeidslivet.

Johnny Gangsøy skal ha prosjektansvaret for et av tiltaksområdene som heter praktisk opplæringsløp. Tiltaket skal i første runde jobbe fram skreddersydde løp for elever som er i risiko for frafall. Dette gjøres i tett samarbeid med Thor Heyerdahl videregående skole.

– I neste runde handler det om å utvikle en ungdomsskole som er mer praktisk, relevant og virkelighetsnær. Det er varslet en stortingsmelding om dette i 2024 så her er Larvik kommune i front, sier Kjell Jensen, virksomhetsleder for skole i Larvik kommune.

Det var altså Johnny Gangsøy (54) som fikk jobben som prosjektleder for praktisk opplæringsløp. Han hadde første arbeidsdag i november.

– Jeg er lærer i bunn, men har siden første arbeidsdag stussa litt på hvordan skole er organisert. Det er mye engasjement, flinke og kunnskapsrike folk, men systemet stopper ofte de gode kreftene, forteller han.

– Ingen har gjort dette før

54-åringen kommer opprinnelig fra Tjøme, men bor på Notodden med kone, og har to voksne barn. Nå har han skaffet seg pendlerbolig i Larvik.

Johnny Gangsøy har jobbet som rektor i mange år. De siste årene har han jobbet med digitalisering av skoler i Norge og i Norden.

– Jeg så etter nye muligheter da jeg kom over stillingsutlysningen fra Larvik. Dette var den mest spennende jobben jeg fant! Det er ingen som har gjort dette før, sier Gangsøy.

– Her er det uformelt og nedpå, folk vil hverandre vel i Larvik! Det er ikke mange kommuner som har den fine atmosfæren som jeg opplever her i Larvik. Da får man lyst til å strekke seg ekstra for å få til ting.

Positive tilbakemeldinger

Utdanningen skal være praktisk og individuelt tilpasset. Elever skal kunne søke fra 9. klasse og avsluttes med fagbrev etter fire år i videregående opplæring (2 pluss 4 år).

I oppstarten er det 5-6 9. klassinger ved Tjodalyng og Mesterfjellet skoler som får muligheten til å være med i prosjektet.

– Høsten 2024 er målet at alle 9. klassinger skal få mulighet til å søke seg inn på et praktisk løp på ungdomsskolen.

Gangsøy forteller at han utelukkende får positive tilbakemeldinger fra foreldre og foresatte.

– Jeg har jobbet mye med endringer og motstand, men det opplever jeg ikke her. Alle ønsker å gjøre skolen mer praktisk og variert, ansatte, rektorer, elever, foresatte.

I Larvik er 11,6 prosent i alderen 16-29 år er utenfor opplæring eller jobb.

– Det er for mange, og vi må ta tak i dette, sier han.

Johnny Gangsøy Portrett

– Folk vil hverandre vel

Johnny Gangsøy forteller at han blir godt tatt imot. Han gleder seg til å bli kjent med flere.

Den første tiden bruker han på å bli kjent med folk og kartlegge.

– På sikt skal jeg koordinere de gode kreftene, så 2+2 blir mer enn 4! Skolen har endret seg, og har fått flere oppgaver. Jeg skal ikke gi dem flere oppgaver, men heller avlaste og koordinere.

– Vi begynner så raskt vi får ting på plass, avslører han.

– Nybrottsarbeid

Frøydis Straume er ansvarlig for satsingen Våre unge som inneholder seks store og viktige prosjekter.

– Praktisk opplæringsløp er kanskje en av de aller viktigste. Dette er nybrottsarbeid og radikal innovasjon, sier Straume.

– Vi er veldig glad for at Johnny søkte og takket ja. Han har en driv til å virkeliggjøre dette!

– Dette er ikke noe man gjør alene! Det er så mange flinke folk i Larvik. Jo mer jeg blir kjent, jo mer ser jeg at vi har ressurser vi kan bruke, avslutter Gangsøy.

Frøydis Straume