Hvordan få hjelp som foreldre?

Er det noe du ønsker å forandre i livet ditt?

Familiesentrene

Familiesentrene gir råd om barneoppdragelse og samspill i familien. Alle foreldre kan ta direkte kontakt med familiesentrene i kommunen.

Barnevernet

Tilbyr forskjellige hjelpetiltak. Familien gis råd, veiledning og opplæring i tillegg til andre tiltak.

Fastlegen

Fastlegen kan henvise videre til hjelp for psykiske problemer og rusproblemer.

Familievernkontoret

Holder til i Sandefjord gir hjelp ved samlivsproblemer, ved konflikter om barna etter samlivsbrudd og ved sinnemestring.
Tilbudene er gratis og du trenger ikke henvisning.

Telefon 33 48 22 50

Alternativ til vold

Holder til i Tønsberg kan hjelpe med sinnemestrings- og voldsproblemer.

Telefon 90 70 30 99 / 90 75 18 14

Hjelpetiltak i hjemmet

Som hovedregel er det best for barnet å vokse opp i sitt eget hjem.

Barnevernet skal derfor alltid først vurdere om det er mulig å hjelpe familien til å fungere bedre ved tiltak i hjemmet. Barnevernet kan tilby svært mange forskjellige hjelpetiltak. Alle tiltakene som settes i gang må begrunnes i familienes behov, og tiltakene må enten legge til rette for endringer i situasjonen eller virke lindrende i en vanskelig situasjon. Familien gis råd, veiledning og opplæring i tillegg til andre tiltak.

Eksempler på tiltak