Gjennomføre foreldresamtalen

Innhold

Informasjon om hvordan gjennomføre samtale med foreldre til barn eller ungdom du er bekymret for.

I samtalen skal det informeres om hva som vekker uro eller bekymring. Vis respekt for foreldrene ved å være undrende og tenk høyt sammen med foreldrene. Ha som utgangspunkt for samtalen en holdning om at foreldrene ønsker det beste for sitt barn.

Innledningsfasen

Her etableres tilliten til å samarbeide og snakke om det vanskelige.

  • Samtalen gjennomføres på et sted som foreldrene oppleves trygt.
  • Tilby gjerne litt kaffe/te.
  • Ta foreldrene godt i mot - litt smalltalk.
  • Presenter punktene dere ønsker å drøfte i samtalen, fortell at en skriver referat.
  • Fortell foreldrene formålet med samtalen - fokuser på det vesentlige.
  • La foreldrene komme med sine tanker, lytt!

Hoveddel

Konkretiser og utdypning av bekymringen.

  • Gi en balansert beskrivelse av barnet styrke og det som er vanskelig. Henvis til dine faktiske observasjoner (loggbok).
  • Gi foreldrene tid til å fordøye informasjonen. Noen foreldre kan utvise reaksjoner som for eksempel benekting, sinne og fortvilelse. La foreldre få tid og rom. Ikke "trøst bort", men ta imot følelsene på en rolig måte. Uttrykk gjerne de følelsene du ser hos foreldrene, men uttrykk også at samtalen er nødvendig.
  • Hvis relasjonen mellom dere og foreldrene er vanskelig, bør dette tas opp i begynnelsen av samtalen. "Jeg er fullt klar over at vi har forskjellig syn på ting ..."
  • Spør foreldrene hva de tenker om det de har fått presentert. Sørg for at foreldrene får komme fram med sitt og lytt til hva de har å si. Spør om de kjenner igjen de observasjonene som er gjort. Gi rom for tenkepauser og foreldrenes reaksjoner. Husk at foreldrene kan være lett krenkbare og at de vil det beste for barna sine. Dersom du ikke er helt sikker på om du har forstått det foreldrene sier, kan du få bekreftelse på andre måter, for eksempel: "Oppfatter jeg deg riktig når du sier...?", "Kan du utdype...?", "Kan du gi et eksempel...?" Foreldrene får da anledning til å fortelle hva det er de mener og en får sjekket om en har fått en felles forståelse av barnets situasjon.
  • Tål uenigheter som kan komme. Fokus skal være på det som kan bedre barnets situasjon og ikke på foreldrenes uenighet.
  • Vær barnets stemme. Hold fokus på barnets behov for hjelp og støtte, og at det er viktig at dere kan samarbeide. Hjelp foreldre til å forstå forskjell på det som er vanlig for barn og det som vekker bekymring.
  • Bekreft foreldrenes kompetanse og gode intensjoner der disse er til stede.
  • Ha en dialog om hva som skal til for å bedre barnets hverdag, tiltak.
  • Sett ord på hvordan barnets situasjon vil være etter samtalen.

Avslutningsfasen

Samtalens avrunding for å sikre en felles forståelse av veien videre.

  • Møtelederen oppsummerer avtaler og konkrete tiltak. Dersom dere ikke finner felles løsninger, kan det være nødvendig å kontakte andre instanser for ytterligere hjelp.
  • Avtalen skrives i et referat.
  • Avtal et nytt møte.

Foreldresamtaler hvor det oppstår trusler

I samtaler hvor du opplever at foreldre virker truende, kommer med trusler anbefales følgende

  • Prøv å avvrunde samtalen så fort som mulig. For eksempel: "Dette blir vanskelig for meg å håndtere, så jeg foreslår at vi avbryter nå og kontakter jeg dere senere".
  • Meld straks fra til virksomhetens leder, som skal vurdere om episoden skal meldes til politiet. Lederen skal videre sørge for den ansattes sikkerhet, og om nødvendig tilby psykologisk krisehjelp.
  • Noter ned hva som skjedde og hva som ble sagt så nøyaktig som mulig umiddelbart etter episoden.

Leder i virksomheten orienteres så raskt som mulig, og vurderer om det er grunn til å kontakte barnevernet og/eller sosialtjenesten – jf. Barnehagelovens § 21 og 22.
Foreldre til barnet kalles inn til samtale så raskt som mulig for å snakke om det som skjedde.

Til toppen