Flere får tilbud om oppfriskningsdose

Regjeringen har besluttet at kommunene nå kan gi oppfriskningsdose mot covid-19 til personer i aldersgruppen 18-64 år med underliggende risiko for alvorlig sykdomsforløp, ungdom i aldersgruppa 12 til 17 år med alvorlig grunnsykdom.

Også gravide kan få oppfriskningsdose.

Folkehelseinstituttet har tidligere anbefalt at alle over 65 år tar en oppfriskningsdose mot covid-19 i høst.

Kaller inn til time

Larvik kommune vil starte med å sende ut SMS denne uken til personer i målgruppene, og tilbyr vaksinetime fra uke 40.

For barn i aldersgruppen 12-15 år, vil innkallingen gå til en av de foresatte.

Gravide må selv ringe og be om time.

Har du ikke mottatt tekstmelding kan du ringe vaksinasjonstelefon, 33 17 26 04.

Hvorfor ta ny oppfriskningsdose?

Vaksinasjon beskytter godt mot alvorlig koronasykdom, men beskyttelsen faller noe i løpet av noen måneder, ifølge Folkehelseinstituttet, som anbefaler en oppfriskningsdose til grupper som kan være spesielt utsatt for alvorlig sykdom som følge av covid-19.

Oppdatert vaksine

Fra uke 37 tilbyr Larvik kommune oppdaterte koronavaksiner, som gir bedre beskyttelse mot å bli smittet.

Den oppdaterte vaksinen er fra Pfizer, og en tilsvarende vaksine fra Moderna kommer senere i høst.