Tjenester i forbindelse med nedsatt syn og/eller hørsel.
Målgruppe
Mennesker som har eller står i fare for å få vansker med å mestre aktiviteter som er en selvfølge i dagliglivet.
Syns og hørselskontakten kan bidra med:
- kartlegging av situasjonen
- kompensering for tapt funksjon ved for eksempel formidling og oppfølging av tekniske hjelpemidler
- tilpassing av bolig ved behov
- veiledning, informasjon og undervisning
- forebyggende tiltak
Vi tilbyr
- Du skal bli møtt med respekt og høflighet.
- Vi vil gi informasjon, råd og veiledning.
- Vi skal lytte til deg og hva du uttrykker som dine behov.
- Vi skal overholde vår taushetsplikt.
- Vi skal utforme og gjennomføre tiltak i samarbeid med deg og eventuelt dine pårørende.
- Du skal møte en syn- og hørselstekniker som er faglig kvalifisert.
- Vi skal samarbeide med andre faggrupper/tjenesteytere om et helhetlig tilbud, herunder individuelle planer.
- Vi skal være behjelpelig med henvisning videre.
- Vi skal dokumentere i journal det arbeidet som utføres.
Våre forventninger
- Du må selv søke tjenesten og gi ditt samtykke til å motta den. Dersom du selv ikke er i stand til å formulere samtykke, skal samtykke gis av din formelle representant.
- At du forteller hva du ønsker og hva som er viktig for deg.
- At du sier fra hva du ikke er fornøyd med.
- At du bidrar og samarbeider ut fra hva du kan og er aktivt med på å finne løsninger.
- At du møter til avtale eller sier fra dersom tiden ikke passer.
- At du behandler hjelpemidler som du låner fra NAV Hjelpemiddelsentral Vestfold på en forsvarlig måte.
Slik søker du
Ring kommunens servicesenter på telefon 33171010. For at tjenesten skal kunne starte opp trenger du å innhente opplysninger fra synsundersøkelse eller hørselstester utført av spesialist.
Betaling
Tjenesten er gratis.
Klage
Hvis du ikke er fornøyd med tjenestens innhold, kan du anmode ergoterapeuten om å endre innholdet innen 4 uker.
Dersom anmodningen ikke tas til følge, kan du klage direkte til fylkeslegen innen 3 uker, jf. Pasient- og brukerrettighetsloven.
Du kan også kontakte Pasient- og brukerombudet i Vestfold og Telemark, kontor Tønsberg, vedrørende saker hjemlet i Helse- og omsorgstjenesteloven.