Pedagogisk-psykologisk tjeneste

Innhold

Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten) er kommunens rådgivende og sakkyndige instans, og det er en lovpålagt tjeneste.

Om PP-tjenesten

PP-tjenesten samarbeider med og støtter barnehager og skoler i det forebyggende arbeidet med fokus på inkludering. PPT støtter og veileder i å greie ut behov for tilrettelegging med mål om å sette inn tiltak så tidlig som mulig der det trengs. PP-tjenesten hjelper videre til med kompetanse- og organisasjonsutvikling, slik at tilbudet blir så inkluderende og tilrettelagt som mulig. Vårt mål er at alle barn og unge skal få gode opplærings- og utviklingsmuligheter og et likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud. 

Der loven eller forskrift krever sakkyndig vurdering, er det  PP-tjenesten som skal utarbeide denne. PP-tjenesten skal hjelpe til med å vurdere hvilken hjelp et barn eller en elev trenger for å få et likeverdig og inkluderende tilbud. Vi vurderer om det er behov for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, eller individuelt tilrettelagt opplæring i grunnskolen, for å møte barnets/elevens behov. 

Logopedtjenesten (link under) er organisert under PP-tjenesten og gir et utøvende og veiledende tilbud. 

PP-tjenestens mandat er hjemlet i barnehageloven og opplæringsloven.

Drøfting med PP-tjenesten

PP-tjenesten har ulike typer tilbud til barnehager, skoler, foresatte og andre personer som ønsker å drøfte barn og unge mellom 0-16 år. For barn i barnehage, kan det bestilles konsultasjon (link under) hos PP-tjenesten. I skolen tas elever opp i systematiske drøftingsteam, TPO - team, der PP-tjenesten og helsesykepleier deltar fast, sammen med foreldre og elev. Hensikten med konsultasjon og TPO-team er å gi forebyggende råd om gode tiltak som kan prøves ut innenfor det ordinære. Alle saker bør drøftes med PP-tjenesten før henvisning, og barnehager og skoler må prøve ut tiltak innenfor tilpasset og ordinært tilbud før et barn eller en elev henvises til PP-tjenesten.

PP-tjenesten ønsker å komme tidlig inn for å kunne bidra til god kvalitet på det ordinære tilbudet. Samtidig er vi opptatt av at de barna som trenger spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring skal få det. PP-tjenesten er en aktiv bidragsyter i det tverrfaglige samarbeidet rundt skolen og elever jamf. 24-1. 

PP-tjenesten er en del av kommunens ASK-team. Har din barnehage eller skole behov for å øke kompetansen på ASK eller ønsker dere veiledning til laget rundt barn/elev som bruker ASK, les mer her.

Systemrettet arbeid

PP-tjenesten driver kontinuerlig systemrettet arbeid i barnehager og skoler i avdelinger eller på trinn, eller for hele organisasjoner. Dette skjer ved faste drøftingsmøter, webinar, foredrag og kurs, workshops, konsultasjon eller direkte veiledning. Vi har jevnlig samarbeid med barnehage- og skoleledelse knyttet til kompetanseheving og organisasjonsutvikling. I skolen har hver skole en fast kontaktperson fra PP-tjenesten. Mye av det systemrettede arbeidet er en del av kontaktpersonrollen. Systemsaker opprettes i samarbeid med styrer i barnehager og rektor ved skoler ved behov for bistand, og det er da ikke behov for henvisning.

Henvisning til PP-tjenesten

Dersom du som foresatt er bekymret for barnets utvikling, trivsel eller opplæring, bør du i første omgang ta en samtale med barnehagen eller skolen for å høre deres vurdering og for å finne gode tiltak sammen. Før en evt. henvisning må saken drøftes med PP-tjeneste, fortrinnsvis i konsultasjon eller TPO-team. Det er i hovedsak barnehage og skole som henviser til PP-tjenesten, i samarbeid med barn/elev og foresatte. Det kan ikke henvises til PP-tjenesten uten foresattes samtykke.  Foresatte og elever over 15 år kan også selv ta kontakt med PP-tjenesten. Man kan henvise for råd og veiledning, utredning eller sakkyndig vurdering.

PP-tjenesten har ukentlige inntak, hvor henvisninger vurderes.

Henvisning for voksne

Vi bistår også i saker der voksne har utvidet behov for tilrettelegging i forbindelse med sin grunnskoleopplæring.

For henvisning knyttet til voksne med behov for sakkyndig vurdering drøfter voksenopplæringen saken med kontaktperson i PP-tjenesten i forkant av en henvisning.

Sakkyndighetsarbeid

Når et barn eller elev er henvist til PP-tjenesten og saken er tatt inn, starter arbeidet med samtaler, kartlegging og informasjonsinnhenting ut fra behov, og vi forsøker å danne oss et bilde av den enkeltes styrker, utfordringer og behov for tilrettelegging. Vi har sterkt fokus på barnets beste og barnets stemme i alt arbeidet vi gjør. I tillegg til det individuelle vurderer PP-tjenesten det kontekstuelle og relasjonelle barnet/eleven er en del av. 

Konklusjonen kan enten være at barnets/elevens behov bør kunne dekkes innenfor tilpasninger i det ordinære tilbudet, eller det kan tilrås spesialpedagogisk hjelp i barnehage eller individuelt tilrettelagt opplæring i skolen. Vi kan også vurdere videre henvisning til  2. linjetjeneste og til ulike statlige kompetansesentre.

PP-tjenesten er gratis

Alle tjenester ved PP-tjenesten er gratis.

Kontakt

Telefon: 45 91 13 90

Til toppen