Kunnskapsminister inspirert etter Larvik-besøk

Innhold

Statsråd Kari Nessa Nordtun besøkte Larvik for å få et innblikk i larviksmodellen Våre unge – den som sikrer at flere unge gjennomfører opplæringen og kommer inn på arbeidsmarkedet. 

Nicklas Egeland Christensen tar imot statsråden inne på kjøretøyverkstedet
Nicklas Egeland Christensen tar imot statsråden inne på kjøretøyverkstedet.

Målet med besøket var å vise at nøkkelen til Våre unge-suksess er samarbeid mellom Thor Heyerdahl videregående skole, Larvik kommune og NAV for å få til radikal innovasjon til det beste for våre ungdommer.  

Innovativt kaos til tider 

Kunnskapsministeren ble med på en runde for å høre om noen av prosjektene i Våre unge.

Prosjektene er mange, og til tider kan det oppstå innovativt kaos, men alle involverte er enige om at utfordringene mange ungdommer står overfor i dag er drivkraften.   

Heldigvis er suksesshistoriene mange. Noen av dem som har opplevd å få ny giv traff Nessa Nordtun på avdeling for teknologi og industrifag. Nicklas, Leon og Esey fra Mesterfjellet skole er en del av Praktisk opplæringsløp, der 9. og 10. klassinger er i praksis på skolens verksted to dager i uka.  

Gutta forteller om prosjekter de har fått være med på, en ny lyst til å gå på skolen og ikke minst drømmer for fremtiden.  

− Jeg drømmer om å bli Formel 1-mekaniker, sier Esey, mens han står i hjertet av der han får prøve seg i praksis: Skolen kjøretøyverksted. 

Besøk Av Kunnskapsminister 13022024 (2)
Med sykestua på Thor Heyerdahl videregående skole som ramme for å fortelle om Våre unge-prosjektet Helsefagpiloten, fra venstre: Veileder i kommunen Mary Elisabeth Akerholt, lærer Anne Elizabeth Møll, Fatou Touray, Tuva Grongstad Eriksen og lærer Torill Finne Gusland.

Dagens yrkesfagopplæring er avleggs og må legges helt om. Nå er det på tide å se og satse på det som gir suksess.

− Legg om yrkesfagopplæringen 

På helse- og oppvekstfag fortalte Fatou og Tuva om sin praktiske vei til et fagbrev som helsefagarbeider. De er tre dager i praksis og to dager på skolen i uka. Begge er dessuten lærlinger en dag i uka.  

− Jeg kan ikke si jeg har hørt noe om dette før, sier Nessa Nordtun.  

− Nei, vi er de eneste i landet med en slik modell, sier rektor Lin Marie Holvik.  

Hun poengterer at nøkkelen til suksess er tre ting: Et sømløst samarbeid på tvers av forvaltningsnivå, at både kommune og skole ser et behov, setter inn tiltak og klarer å endre det offentlige systemet fra innsida, og at dette gjøres med de ressurser som allerede finnes.  

 − Vi ser at denne måten å tilpasse oss ungdommen og drive yrkesfagopplæring på en annen måte enn den tradisjonelle, gjør at vi lykkes, sier rektor og er tydelig overfor kunnskapsministeren: 

− Dagens yrkesfagopplæring er avleggs og må legges helt om. Nå er det på tide å se og satse på det som gir suksess, sier Holvik.  

Jan Erik Norder, kommunaldirektør for oppvekst og kvalifisering i Larvik kommune, er enig.  

− Vi tilpasser oss ungdommen vår og spør oss hva som må til for å lykkes, sier Norder. 

En sikker bekreftelse på at opplæringsformen gjøres rett, kommer fra Tuva som går helsefagpiloten. Hun gikk fra å være stille og sjenert til å blomstre på sin praksisplass i en bolig for psykisk utviklingshemmede:  

− I går fikk jeg faktisk min første lønning, forteller hun stolt, til applaus fra alle som er på besøk på sykestua på skolen. 

Johnny Gangsøy forteller om praktisk opplæringsløp.
Johnny Gangsøy forteller om praktisk opplæringsløp.

Utfordret ministeren 

Frøydis Straume har ledet Våre unge-satsingen i flere år, og nå er det Maj-Britt Jakobsen som konstitueres som leder da Straume skal over i ny jobb. Sammen med Jan Erik Norder, Lin Marie Holvik, virksomhetsleder for Larvik Læringssenter Inger Hjortland fortalte de om larviksmodellen Våre unge.

Lasse Berntzen, leder av hovedutvalg for utdanning i Vestfold fylkeskommune var også til stede.  

− Vi er veldig opptatt av det gode samarbeidet Thor Heyerdahl videregående skole har med Larvik kommune, og nå må vi se på hvordan vi kan overføre det også til andre kommuner i Vestfold, sier Berntzen.  

Han benyttet anledningen til å oppfordre ministeren til imøtekommenhet på å gi dispensasjon fra regelverket slik at det kan bli lettere å drive med innovasjon.  

− Vi bruker mye tid på å lete i lover og regler for å finne ut av ting som gjør det mulig for oss å gjennomføre det vi ønsker. Det skulle ikke være nødvendig, sier rektor Holvik.  

Nessa Nordtun tok imot og oppfordrer skolen til å sende en liste på hva de trenger for å få til innovasjonene og ha frihet til å gjøre gode tiltak på den enkelte skole. Og lovet å ta det med inn i arbeidet med nye Ungdomsmeldingen.  

− Dere brenner helt klart for skolen og elevene deres, det er kjekt å se, sier hun.  

Lasse Berntzen, leder for hovedutvalg for utdanning i Vestfold fylkeskommune, Maj-Britt Jakobsen, konstituert leder Våre unge, Jan Erik Norder, kommunaldirektør for oppvekst og kvalifisering i Larvik kommune, rektor Lin Marie Holvik, Elias Hegg Vestli i elevrådet, Kari Nessa Nordtun, Arne Dag Torssønn Ous, leder ved  Thor Heyerdahl, Frøydis Straume, leder Våre unge, Inger Hjortland, virksomhetsleder for Larvik Læringssenter og Anna-Elise Hette i elevrådet.
Lasse Berntzen, leder for hovedutvalg for utdanning i Vestfold fylkeskommune, Maj-Britt Jakobsen, konstituert leder Våre unge, Jan Erik Norder, kommunaldirektør for oppvekst og kvalifisering i Larvik kommune, rektor Lin Marie Holvik, Elias Hegg Vestli i elevrådet, Kari Nessa Nordtun, Arne Dag Torssønn Ous, leder ved Thor Heyerdahl, Frøydis Straume, leder Våre unge, Inger Hjortland, virksomhetsleder for Larvik Læringssenter og Anna-Elise Hette i elevrådet.
Til toppen