Statsråd Kari Nessa Nordtun besøkte Larvik for å få et innblikk i larviksmodellen Våre unge – den som sikrer at flere unge gjennomfører opplæringen og kommer inn på arbeidsmarkedet.
Målet med besøket var å vise at nøkkelen til Våre unge-suksess er samarbeid mellom Thor Heyerdahl videregående skole, Larvik kommune og NAV for å få til radikal innovasjon til det beste for våre ungdommer.
Innovativt kaos til tider
Kunnskapsministeren ble med på en runde for å høre om noen av prosjektene i Våre unge.
Prosjektene er mange, og til tider kan det oppstå innovativt kaos, men alle involverte er enige om at utfordringene mange ungdommer står overfor i dag er drivkraften.
Heldigvis er suksesshistoriene mange. Noen av dem som har opplevd å få ny giv traff Nessa Nordtun på avdeling for teknologi og industrifag. Nicklas, Leon og Esey fra Mesterfjellet skole er en del av Praktisk opplæringsløp, der 9. og 10. klassinger er i praksis på skolens verksted to dager i uka.
Gutta forteller om prosjekter de har fått være med på, en ny lyst til å gå på skolen og ikke minst drømmer for fremtiden.
− Jeg drømmer om å bli Formel 1-mekaniker, sier Esey, mens han står i hjertet av der han får prøve seg i praksis: Skolen kjøretøyverksted.
Dagens yrkesfagopplæring er avleggs og må legges helt om. Nå er det på tide å se og satse på det som gir suksess.
− Legg om yrkesfagopplæringen
På helse- og oppvekstfag fortalte Fatou og Tuva om sin praktiske vei til et fagbrev som helsefagarbeider. De er tre dager i praksis og to dager på skolen i uka. Begge er dessuten lærlinger en dag i uka.
− Jeg kan ikke si jeg har hørt noe om dette før, sier Nessa Nordtun.
− Nei, vi er de eneste i landet med en slik modell, sier rektor Lin Marie Holvik.
Hun poengterer at nøkkelen til suksess er tre ting: Et sømløst samarbeid på tvers av forvaltningsnivå, at både kommune og skole ser et behov, setter inn tiltak og klarer å endre det offentlige systemet fra innsida, og at dette gjøres med de ressurser som allerede finnes.
− Vi ser at denne måten å tilpasse oss ungdommen og drive yrkesfagopplæring på en annen måte enn den tradisjonelle, gjør at vi lykkes, sier rektor og er tydelig overfor kunnskapsministeren:
− Dagens yrkesfagopplæring er avleggs og må legges helt om. Nå er det på tide å se og satse på det som gir suksess, sier Holvik.
Jan Erik Norder, kommunaldirektør for oppvekst og kvalifisering i Larvik kommune, er enig.
− Vi tilpasser oss ungdommen vår og spør oss hva som må til for å lykkes, sier Norder.
En sikker bekreftelse på at opplæringsformen gjøres rett, kommer fra Tuva som går helsefagpiloten. Hun gikk fra å være stille og sjenert til å blomstre på sin praksisplass i en bolig for psykisk utviklingshemmede:
− I går fikk jeg faktisk min første lønning, forteller hun stolt, til applaus fra alle som er på besøk på sykestua på skolen.
Utfordret ministeren
Frøydis Straume har ledet Våre unge-satsingen i flere år, og nå er det Maj-Britt Jakobsen som konstitueres som leder da Straume skal over i ny jobb. Sammen med Jan Erik Norder, Lin Marie Holvik, virksomhetsleder for Larvik Læringssenter Inger Hjortland fortalte de om larviksmodellen Våre unge.
Lasse Berntzen, leder av hovedutvalg for utdanning i Vestfold fylkeskommune var også til stede.
− Vi er veldig opptatt av det gode samarbeidet Thor Heyerdahl videregående skole har med Larvik kommune, og nå må vi se på hvordan vi kan overføre det også til andre kommuner i Vestfold, sier Berntzen.
Han benyttet anledningen til å oppfordre ministeren til imøtekommenhet på å gi dispensasjon fra regelverket slik at det kan bli lettere å drive med innovasjon.
− Vi bruker mye tid på å lete i lover og regler for å finne ut av ting som gjør det mulig for oss å gjennomføre det vi ønsker. Det skulle ikke være nødvendig, sier rektor Holvik.
Nessa Nordtun tok imot og oppfordrer skolen til å sende en liste på hva de trenger for å få til innovasjonene og ha frihet til å gjøre gode tiltak på den enkelte skole. Og lovet å ta det med inn i arbeidet med nye Ungdomsmeldingen.
− Dere brenner helt klart for skolen og elevene deres, det er kjekt å se, sier hun.