Slik prioriterer legevakta i sommer

I sommer dobles innbyggertallet i Larvik kommune. Legevakta har en viktig beskjed til innbyggere og besøkende: – Alle skal få hjelp, men vi oppfordrer til å gå til fastlegen hvis det ikke er akutt, sier Stine Iversen som er avdelingsleder for legevakta.

Legevakta 2023
De ansatte ved legevakta forbereder seg til en hektisk sommer.

Larvik legevakt skal gi øyeblikkelig helsehjelp og råd til befolkningen i Larvik kommune ved akutt sykdom, skader og kriser.

– Vi skal sørge for at alle som oppholder seg i kommunen kan få nødvendig helsehjelp. Det gjelder også turister. Det er utfordrende i fellesferien, innrømmer Iversen.

Kontakt fastlege i egen kommune

For at legevakta skal ha kapasitet til å ivareta de som trenger det mest, oppfordrer hun besøkende til å kontakte fastlege i egen kommune hvis du har problemstillinger som kan vente.

– Fastlegen kan i mange tilfeller hjelpe deg via telefon eller videokonsultasjon, forteller Iversen.

• Du kan få hjelp på legevakta til engangsinjeksjon av viktige medikamenter eller engangssårskrift
  • Har du behov for regelmessige sårskift, rutinemessig stell av kateter, nyrekateter og lignende kan du ta kontakt med tjenestekontoret i Larvik kommune på telefon 33 17 10 00 mellom kl. 10.00 og 15.00
  • Trenger du rutinemessige kontrollprøver må du kontakte din egen lege for rekvisisjon til blodprøver på Sykehuset i Vestfold eller for eksempel Fürst i Sandefjord
  • Vi kan ikke utstede attester eller sykemeldinger, eller henvise til spesialisttjenester.

Kontakt legevakta

Legevakta er døgnåpen. Ring oss gratis på telefon 116 117 når det er akutt sykdom skade eller krise, eller hvis fastlegen ikke kan nås.

Oppdater førstehjelpsskrinet

Det er lurt å oppdatere førstehjelpsskrinet!

Det kan for eksempel inneholde

• Smertestillende/febernedsettende
  • Febertermometer
  • Plaster
  • Saltvann til sårvask og øyeskyll
  • Sårsalve
  • Enkeltmannspakke
  • Eurax
Stine Iversen Larvik Legevakt
Stine Iversen ved Larvik legevakt.