Syklister i Larvik får støtte til vinterdekk

Takket være midler fra fylkeskommunen og Miljørn-tilskuddet kan vanlige syklister i Larvik nå få støtte til kjøp av vinterdekk. Men det er førstemann til mølla!

Vinterdekk Sykkel
Foto: Sergey Ryzhov
  • SISTE: (oppdatert 16.00 fredag 13. oktober) Hele potten på 35 000 kroner er nå delt ut til 70 heldige syklister.

– 70 personer i Larvik får 500 kroner hver i støtte til kjøp av vinterdekk til sykkelen sin, sier styreleder i Syklistforeningen i Vestfold, Jørgen Eia Bringedal.

For å sikre deg en plass blant de 70 må du sende en e-post til vestfold@syklistforeningen.no. De har også forhandlet fram ti prosent rabatt på vinterhjul hos en av sine samarbeidspartnere.

Syklistforeningen i Vestfold har samlet inn 35 000 kroner totalt:

• 25 000 fra fylkeskommunen etter å ha søkt sykkelkommunemidler.
  • 6000 kroner fra Miljørn-tilskuddet i Larvik kommune.
  • 4000 kroner fra egen forening.

Eia Bringedal sier de har latt seg inspirere av et lignende tiltak i Sandefjord, og nå håper de å bidra til at enda flere i Larvik blir helårssyklister.

– Stilles det noen krav til bruk av sykkel for de som får støtte?

Nei, det er basert på tillit og frivillighet. Vi kommer til å følge opp rundt mars måned med noen enkle spørsmål om bruken, for vi skal rapportere på midlene vi har fått tildelt, og ønsker å finne ut om det hadde noen effekt på sykkelvanene. Men folk velger selv om de ønsker å svare, sier Eia Bringedal.

Syklistforeningen kommer også til å være representert med egen stand på Mille Maries plass, utenfor Bølgen, i forbindelse med Kulturnatt lørdag 11. november. Larvik kommune vil også være til stede.

Her vil det være folk mellom 11.30 og 13.30.

På standen skal det blant annet loddes ut en el-sykkel til verdi av rundt 25 000 kroner, i tillegg til at det kan bli muligheter for å få utført enkle serviceoppgaver på sykkelen. Dersom potten på 35 000 kroner til kjøp av vinterdekk ennå ikke er brukt opp, vil de også bli delt ut her.