Fikk du med deg årets markering av Mobilitetsuka i Larvik?

Hvert år markeres Mobilitetsuka i perioden 16.-22. september i hele Europa. Mobilitetsuka er den største kampanjen i Europa med fokus på bærekraftig mobilitet. Det er ulike temaer for hvert år, og årets tema var «utslippsfri mobilitet for alle!». Larvik kommune deltok for første gang i år.

Vi har hatt en flott uke med mye moro, og vi har sett at mange innbyggere både har latt seg inspirere og bidrar til inspirasjon. På grunn av den pågående pandemien har vi virkelig måtte tenke på hvordan vi skal gjennomføre denne markeringen og store deler av markeringen har derfor vært digital.

Samarbeid mellom flere

I tillegg til Larvik kommune var det flere som ønsker å markere Mobilitetsuka med oss, blant annet Barnas Turlag Larvik som delte tips til trillevennlige turer. I tillegg bidro Sykkelbynettverket og fylkeskommunen med flotte premier og utlånssykler.

Også internt i kommunen var det mange som deltok. Det viste seg at Brannvernsuka og Mobilitetsuka hadde overlapp i år, Miljørn og Flambært gikk derfor sammen for å fremme både brannvern og utslippsfri mobilitet. Videre har hele uka blitt koordinert, planlagt og arrangert som et samarbeid mellom alle tjenesteområdene i kommunen; Eiendom og teknisk drift, Helse og mestring, Oppvekst og kvalifisering og Verdiskaping og stedsutvikling.

Helt grønn skolevei!

Vi er kjempe stolte av alle de flinke skoleelevene våre som deltar på kampanjen Helt grønn skolevei. De går, sykler og reiser kollektivt til skolen hver dag i en mye lenger periode enn kun Mobilitetsuka. Kampanjen går i tidsrommet 31. august til 2. oktober. Hver uke kåres en ukesvinner som premieres, og til slutt kåres 1., 2. og 3. plass som vinner kinobilletter til hele laget.

Vi heier på dere!

El-sykkel til ordførerkontoret

Selve markeringen av Mobilitetsuka ble tjuvstartet med utdeling av el-sykkelen «Ella» til ordfører Erik Bringedal og vara-ordfører Rune Høiseth. Ella følger ordførerkontoret og skal brukes på tjenestereiser for å erstatte bilbruken, og dermed redusere klimagassutslippet fra tjenestereiser i regi av ordførerkontoret.

El-sykkel til folket

Årets tema var «utslippsfri mobilitet for alle», vi ønsket derfor å legge til rette for at alle skal kunne teste utslippsfri transportmidler. I samarbeid med Sykkelbynettverket har vi derfor delt ut el-sykler for gratis utlån til innbyggerne. Det er tre el-sykler tilgjengelig for utlån på BUA i Larvik og en på Frivillighetssentralen i Lardal. I tillegg kommer det en til på hvert av stedene rundt høstferien. Vi håper syklene blir hyppig brukt, og at de vil motivere flere til å bytte ut bilen med gå eller sykkel der de kan.

I løpet av Mobilitetsuka har Miljørn fått låne Instagramkontoen til kommunen. Hensikten har vært å dele små glimt av hvordan kommunen jobber med miljø, men også som en plattform for å møte innbyggerne i forbindelse med markeringen av Mobilitetsuka. Vi har hatt en kjempe hyggelig markering, med engasjerte følgere og håper vi kan gjenta suksessen på et senere tidspunkt.

Konkurranse på Instagram

I løpet av uka har det blitt kjørt flere konkurranser på Instagram. Hver dag har det blitt delt bilder av Miljømaskoten Miljørn på Instagram story hvor man kunne gjette hvor han var på tur. Premien var gavekort på Bølgen. Under er fasit og vinnere på konkurranse på Insta-story:

Dag 1: Revestien – Vidar C.

Dag 2: Skutebakken – Silje J.

Dag 3: Brufoss – Hilde N.

Dag 4: Svinevika – Synnøve M. S.

Dag 5: Rakke – May-Tonje M. B.

Dag 6: Rolighetåsen – Therese B.

Hele Mobilitetsuka avsluttes med en konkurranse hvor man kunne vinne en el-sykkel. Det eneste man måtte gjøre var å dele et passende bilde eller en video med #mobilitetsukalarvik. 22. september var det over 100 bilder med #mobilitetsukalarvik, bildene viser alt fra sykkelturer, rideturer, fjellturer og byturer med mer. Heldigvis for oss ble vinneren trukket tilfeldig, for her var det mange kreative, morsomme og imponerende bilder og videoer!

Vinneren ble: Christine Foldvik

Gratulerer så mye, vi håper sykkelen gir mersmak og glede!

Mobilitetsuka 2021:

Vi har hatt det kjempe gøy med denne markeringen, og håper vi kan gjenta suksessen neste år også. Temaet i år har som nevnt vært «utslippsfri mobilitet for alle». Vi har forsøkt å legge til rette for at alle skal kunne teste ulike måter å forflytte seg på, enten det er i form av turtips, utlån av sykkel eller tips til hvordan kommunen forsøker å redusere sine klimagassutslipp i den daglige drift.

Vi håper Mobilitetsuka har engasjert og inspirert, og vi ønsker veldig gjerne tilbakemelding og tips på hvordan vi kan markere Mobilitetsuka 2021. Har du noen forslag? Send en mail til miljo@larvik.kommune.no