Sentralen – hjertet i Lardal

Siden 2021 har bibliotek, servicetorg og frivilligsentral vært samlet under ett tak. Bli bedre kjent med Sentralens historie og tre kjente fjes i bygda, Christina, Unn og Kjetil.

Christina Franksdatter Bøhle, Kjetil Espeseth og Unn Kristi Bruserød
Sjansen er stor for at du treffer på Christina, Kjetil eller Unn hvis du tar en tur innom Sentralen. Navnet kommer for øvrig fra den gamle telefonsentralen som lå i nærheten.

I dag har Sentralen blitt en naturlig møteplass i bygda, en møteplass for aktiviteter og frivillighet i lokalsamfunnet. Men hvordan startet det hele?

Det er torsdag formiddag i desember. Rundt et bord sitter tre kjente folk i bygda og drikker kaffe: Christina Franksdatter Bøhler, Unn Kristi Bruserød og Kjetil Espeseth.

Christina er daglig leder ved Frivilligsentralen, Unn Kristi jobber ved servicetorget, mens Kjetil er bibliotekar.

De tre diskuterer forrige ukes besøkstall. Over 500 registrerte besøk!

– Det er spinnvilt, og utrolig moro, sier Kjetil.

Sjansene er store for at du treffer på en av dem hvis du kommer innom Sentralen en dag.

Og de kan hjelpe deg med det meste! Om det er å finne en god bok, hjelp til byggesøknad eller hjelp til å finne frivillige til et arrangement – her får du hjelp, eller bare en kopp kaffe, på Sentralen er alle hjertelige velkomne.

Historien bak

Høsten 2019 vedtok kommunestyret at servicetorget skulle samlokaliseres med biblioteket.

Samtidig ønsket Universitetet i Sørøst-Norge oss med i et forskningsprosjekt om samskaping. Frivilligsentralen ble også koblet på, og alle de tre tjenestene, sammen med innbyggere, jobbet frem det som til slutt ble Sentralen.

– Utgangspunktet var altså tre tjenester i lokalene, men ikke noe samarbeid – men det var nettopp det det ble! ler Unn.

Kjell Harangen og Unn Kristi Bruserød i sofaen på Sentralen
Kjell Harangen er fast besøkende på Sentralen. – For en pensjonist som meg er det verdifullt å ha et sted som det her. Her sammen med Unn Kristi Bruserød.

Sentralen åpnet dørene høsten 2021 – midt under pandemien.

– Det var spesielt, men på grunn av biblioteket fikk vi lov til å holde åpent når andre ikke kunne. Vi så hvor viktig møteplass dette er og at vi fikk besøk av innbyggere som kanskje ikke hadde så mange andre faste arenaer, sier Kjetil.

– Ja, det å treffe de som ikke har en annen arena er et nøkkelord, innflyttere et annet. Sentralen er et nøytralt sted, her skal det bli lett å bli kjent, og terskelen er lav. Trenger du bare noen å snakke med er det alltid en gratis kopp kaffe å få her, sier Christina.

Fra Sentralen i Svarstad
Navnet Sentralen ble stemt fram av innbyggere, og kommer fra den gamle telefonsentralen som ikke lå så langt unna.
Les hele historien om Sentralen, og bli bedre kjent med Unn, Kristi og Kjetil