Kloden skal rehabiliteres

I dag, 16.desember, har skulpturen “Kloden” av Carl Nesjar, blitt løftet opp og fraktet til verksted. I løpet av vinteren skal den rehabiliteres. "Kloden" vil være på plass igjen i Badeparken våren 2022.

Kloden 2022

Rehabiliteringsarbeidet vil utføres av Askim Mekaniske Verksted med tett oppfølging av skulpturkonservator Joanna Hench og kulturadministrasjonen. Arbeidet blir utført etter tillatelse fra kunstnernes familie, som også er involvert i prosessen.

Skulpturen har mye slitasje som har kommet over tid. Slitasjen sitter i indre konstruksjon og sprekk i stålet. Malingslaget er nedbrutt, og stålet er svært rustent. Nedbrytingen kommer av at opprinnelig skulptur ikke har de beste materialene i kjernen for å tåle vær og temperaturendringer som den har blitt utsatt for over mange år. For at "Kloden" skal få et langvarig liv er det besluttet at skulpturen må rekonstrueres i beste kvalitet, syrefast stål, så den har de riktige forutsetninger for å fremstå best mulig som en helårs-fontene, hvor vann og is bidrar til å skape formasjoner og liv i skulpturformen.

Skulpturen skal rekonstrueres. Det skal gjenskapes en så eksakt kopi som mulig av originalen. Det originale kunstneriske uttrykket som Carl Nesjar godkjente i sin tid, skal bevares. Dette er besluttet i samråd med rettighetshavere og faglig vurdert av skulpturkonservator og Larvik kommune.

257927198 621002149352234 6702922949039391557 N (2)

“Kloden” er i dag fraktet til Askim sine verkstedslokaler hvor rehabiliteringsprosessen skal starte og pågå denne vinteren. I første del av mai måned neste år vil skulpturen monteres igjen i Badeparken.

“Vi gleder oss over og kunne ta fatt på dette arbeidet. Vi har vært klar over at “Kloden” ikke har fungert optimalt, eller fremstått fra sin beste side de siste årene. Nå har vi endelig fått muligheten til å kunne ivareta dette viktige kunstverket på en ordentlig måte slik at det får en lengst mulig levetid, til glede for Larviks innbyggere” sier Camilla Svendsen, leder for kulturavdelingen i Larvik kommune.