Inviterer til kunstutstilling i Sliperiet

Larvik kommune har fått en samling med malerier av kunsteren Raymond Klæbo, donert av familien hans.

Raymond Klæbo-utstilling i Sliperiet
Bildene henger i foajeen og galleriet i Sliperiet. Utstillingen åpner mandag 18. desember.

–  Vi ønsker å vise fram de flotte verkene til alle, sier Tine Gran Østby, som er avdelingsleder for kultur.

Utstilling åpner mandag

Bildene henger i foajeen og galleriet i Sliperiet, og vil bli hengende ut hele januar.

– Mandag 18. desember kl. 14.00 blir det en enkel sammenkomst med gløgg og pepperkaker, og vi håper mange tar turen, sier Tine Gran Østby.

Hun forteller at kommunen også vil tilby kommunale institusjoner som skoler og sykehjem å låne malerier av Klæbo på ubestemt tid.

– Hvorfor har Larvik fått disse maleriene?

– Raymond Klæbo hadde en stor samling.Vi ble spurt av familiens hans om å overta en del av verkene. Kløbo har bodd i kommunen og har malt en del motiver herfra, sier Gran Østby.

Familen har også donert bilder til  Larvik og Volda.

Om kunstneren Raymond Klæbo

Raymond Klæbo ble født i Volda, i 1921. Han vokste opp i et arbeiderhjem, i en søskenflokk på åtte. Faren hadde en unik evne til og skape bilder av ord, og dette ble en viktig inspirasjonskilde.

Klæbo ble allerede som barn påvirket av tilreisende billedkunstnere som oppsøkte vestlandslandskapet.

Spesielt ble møte med den afro-amerikanske maleren William Johnsen sjelsettende. Johnsens direkte arbeidsmåte, frie pensel strøk og fargebruk ble retningsgivende for Klæbos kunstneriske utvikling.

På slutten av 60-tallet oppdaget Raymond Klæbo kystlandskapet i Vestfold, og han følte en sterk dragning mot dette stedet. Klæbo flyttet til Vestfold og bodde flere år i Larvik, hvor flere av hans motiver er hentet fra områdene her. Kunstneren døde i 1998.

Raymond Klæbo Utstilling Sliperiet (2)
Utstillingen blir hengende ut januar 2024.