Hammerdalen industrihistorie

I fjor høst kom hundrevis av mennesker til Sliperiet for å få med seg kveldene om Agnes og Alfred. Denne gangen er det Hammerdalen industrihistorie som står på agendaen.

Oversiktsbilde Hammerdalen

Nå er det tid for å oppleve Hammerdalen gjennom historier fortalt av de som arbeidet hos Treschow-Fritzøe. Vi skal starte ved Farris-vannet og bevege oss helt ut til munningen av Farris-elva.

Vi tar for oss livet i Hammerdalen i Pressverksalen (Sliperiet i Hammerdalen) mandag 27. februar 2023 fra kl. 18.00 til 21.00.

Nå har du muligheten til å være med på den nye satsningen «Skapt i Larvik» på kulturfeltet i Larvik kommune. Du, dine foreldre, slektninger, venner eller noen du kjenner sitter på nær historie som vi ønsker å fange opp og dokumentere. Bli en del av din lokale kulturhistorie.

Hammerdalens spennende historie

Hammerdalen har et stort rom i Larviks og Norges historie. Vannfallet på 22 høydemeter har vært en drivkraft for vår tidligste industrihistorie i Norge. Det har både fått møllehjul i bevegelse i middelalderen, og vært sentral i jernverkets tidsepoke fram til sent på 1800-tallet. Vi har også fått vært eget mytiske Camelot i Fresjeborgen.

Korn, jern og trær har blitt til alt fra mel til kanoner og kanonkuler, samt planker, papir og alt hva tremasse kan anvendes til.

Vi snakker om tusenvis av arbeidsplasser i generasjoner, bare i nyere tid. Det gir ringvirkninger for arbeidere og deres familier, funksjonærer, eiere og selve kommunen.

Stein Grimsrud har som nestor hos Treschow-Fritzøe, hatt sentrale roller i deres bedrifter i hele femti år. Han skal være med på å ta oss gjennom den fascinerende historien, sammen med de som gjorde alt fra det fysiske arbeidet til kontorjobbene. Det er mange stemmer som skal høres og historier som skal fortelles.

Vi viser historien gjennom bilder, filmopptak og gjenstander fra virksomhetene i og rundt Hammerdalen. Dette blir dokumentert, og kommunen og Vestfoldmuseene tar vare på denne delen av historien for ettertida.

Når og hvor?

Det skjer i Pressverksalen i Sliperiet (Hammerdalen), mandag 27. februar fra kl. 18. 00 til 21.00.

Velkommen til en kveld som tar oss tett på industrilivet i Hammerdalen. Kvelden er gratis og åpen for alle. Det blir bevertning.

Dørene åpnes kl. 16.30.