Fritidsklubbene i Norge feirer 70 år

Fabrikken ungdomshus markerer jubileet på Kulturnatta lørdag 11. november. Velkommen til Kongegata 1!

Fabrikken Ungdomshus
I kafèen serveres det både godis, mat og drikke til ungdomspriser.
Kunstverk Fabrikken Ungdomshus (3)
"Mitt andre trygge, koselige og støttende hjem." utsagn fra prosjekt Tannhjul.

– De kommunale fritidsklubbene har utviklet en stolt og lang tradisjon siden den første fritidsklubben ble etablert på Hammersborg i Oslo i 1953, forteller Tine Gran Østby, som er leder for kulturavdelingen i Larvik kommune.

Fabrikken ungdomshus og Lardal ungdomsklubb er begge medlemmer i landsorganisasjonen Ungdom og Fritid, en rusfri demokratisk barne- og ungdomsorganisasjon for deltakere, ansatte og frivillige i kommunalt støttede fritidsklubber.

– I forbindelse med jubileet er det veldig gøy at Fabrikken ungdomshus er plukket ut som en av bidragsyterne når 70-årsjubileet skal markeres på landsbasis senere i november, forteller Siren Sylta, som er teamleder fritid fra kulturavdelingen.

Fabrikken Ungdomshus Miljøarbeiderne Sara Og Anita Sammen Med Siren Fra Kulturavdelingen
Sara Gjeterud, Anita Molteberg og Siren Sylta foran jubileumsveggen med utklipp om aktiviteter og arrangementer gjennom årene, en skikkelig mimrevegg

Avduker kunstverk

På kulturnatta lørdag skal jubileet feires.

– Det blir blant annet lyskunst inne og ute, og fritegning med Emma Evensen Naper, Mathilde Ligodt Lindhjem, Saga Felicia Ulvær Buck og Lea Marie Wang Sveva. I tillegg skal vi også avduke et kunstverk som heter “Tannhjul”, og dette har ungdommene på Fabrikken jobbet med i høst, forteller Sara Gjeterud og Anita Molteberg som er miljøarbeidere.

Konserter blir det også.

– Fra ettermiddag til kveld skal hele ti band spille konserter! Det er Ditt og datt, Mystery, Coverage, Baze, Kubikkbønder, Taxi, Barnesikring, Taala, Catakomb og Corian.

– Vi håper mange tar turen til Kongegata 1. Har du ikke vært der, men er nysgjerrig på ungdomsklubben så har du en gylden anledning til lørdag!

Se programmet for Kulturnatt og Fabrikken ungdomshus

Kunstverk Fabrikken Ungdomshus
Prosjekt Tannhjul, der junior og ungdom har skrevet om hva som er viktig med fritidsklubb.

Fabrikken siden 2011

Fabrikken ungdomshus, som det heter i dag, har hatt flere navn opp gjennom årene. Blant annet Senteret, Kongegata, K1 og nå Fabrikken siden ca. 2011.

– Her er det ulike aktiviteter; gaming, musikk, sang, biljard og brettspill. Her kan du også komme og bare henge med kjente og ukjente. Vi arrangerer også konserter og andre eventer innimellom, sier Siren Sylta.