- Smilet er nok det viktigste

Humøret er viktig når Abdi (14) og Jacob (15) fra Mellomhagen ungdomsskole skal introdusere artister under årets Marked for Musikk.

ØVER PÅ INTROER: Abdi og Jacob har valgfag "Sal og scene" på Mellomhagen ungdomsskole og skal være kulturverter under årets Marked for Musikk.

–Vi må snakke høyt og tydelig, og så må vi kunne manuset utenat. Men det aller viktigste tror jeg nok er å smile. Uten godt humør er det vanskelig å engasjere publikum, sier Abdi Hagi (14) når vi møter ham i et av Sliperiets mange øvingsrom.

Abdi har valgfag "Sal og scene" på Mellomhagen ungdomsskole og skal være kulturvert under årets Marked for Musikk. Nå finpusser han introduksjonene han skal holde sammen med kameraten Jacob Havig (15).

Marked for musikk er en nasjonal visningsarena for konserter rettet mot barn og unge. Hit kommer arrangører fra kulturhus, festivaler og bibliotek for å se, evaluere og finne konserter tilpasset sine unge publikummere. Arrangementets hovedmål er å bidra til at flere barn og unge skal få oppleve konserter av høy kvalitet

Lærer å formidle
Gjennom dette valgfaget lærer vi mye om å det å formidle et innhold på en engasjerende måte, og hvordan vi skal kommunisere følelser, sier Jacob som forteller at de gjør research om artistene og skriver manuset helt selv.

–Jeg tror ikke oppdrag fra en scene kommer til å bli det jeg skal jobbe med, men det å lære å stå på en scene og formidle innhold til mange mennesker tror jeg er veldig nyttig kunnskap å ta med sier videre, sier Jacob.

Elevene løfter arrangementet.
Marked for Musikk er et samarbeidsprosjekt mellom Vestfold fylkeskommune og Larvik kommune, og ble arrangert for første gang i 2010. Prosjektleder Natasha Peevor-Johnson forteller at samarbeidet med skolene i Larvik er viktig for arrangementet.

–Vi er veldig opptatt av å inkludere barn og unge. De er en viktig ressurs og bidrar til å løfte Marked for Musikk for artistene og deltagerne som kommer til Larvik hvert år. Kulturvertene får utdelt ulike roller og med dette følger ansvar. Det må vi ta på alvor og da er dette kulturvertkurset et viktig ledd. De må vite hva de går til og forberede seg. Resultatet blir jo deretter. I år har vi en fantastisk gjeng og vi gleder oss til samarbeidet.

–Konsertene som vises på markedet er ment for barn og ungdom. I salen sitter det voksne som skal vurdere hvilke konserter de ønsker å booke. Da tenker vi at det er selvsagt at barn og unge også må ha en rolle på Marked for Musikk - som publikum, verter, bloggere og anmeldere. Vi har blitt et bedre arrangement pga. dette samarbeidet, og vi ser også at ungdommene vokser veldig på det.

Til toppen