Hackaton Hagadumpa

Larvik kommune og GET Academy inviterer til Hackaton-konkurranse for utvikling av Hagadumpa, med mulighet for å vinne inntil kr. 25.000

Istock 1227084488

I Hagadumpa (ved Hagalia i Larvik) er det masse aktivitet på vinterstid, men ikke så mye resten av året. Larvik kommune har fått midler til å utvikle Hagadumpa slik at stedet brukes mer aktivt gjennom hele året.

Gjennom prosjektet “En morsom omvei” har vi bedt om innspill til utvikling av området. Det har kommet mange gode forslag, blant annet at mange liker å game,  gjerne sammen med vennene sine.

Derfor ønsker vi også å tilrettelegge Hagadumpa for gaming-elementer, digitale konkurranser, spill, mulighet til å samle poeng virtuelt eller med andre digitale hjelpemidler.

“Gamification” kan gjøre Hagadumpa mer attraktivt og spennende for alle som liker gaming og å samle poeng! Med på kjøpet får de frisk luft og fysisk aktivitet.

Hackaton konkurransen

Gaming og spillutvikling er ikke vår sterkeste side. Derfor trenger vi kunnskap og ideer fra gamere og utviklere!

Hvordan kan vi gamifisere et uteområde, overføre en digital verden til fysiske og praktiske utfordringer og skape en sammenheng mellom disse?

Målet er at alle som liker gaming kan spille/konkurrere med ulike gaming-elementer, ute i et fysisk nærmiljøanlegg! Utfordringene skal være gjenkjennbare eller overraskende, og skape motivasjon til å delta og bruke anlegget. Tilbudet skal være åpent for alle, gratis og ha utfordringer med ulik vanskelighetsgrad.

Dette er en åpen konkurranse for alle som ønsker å delta, som er godt kjent med ulike dataspill, som har ideer og kunnskap om gamification.

Konkurransen tilrettelegges digitalt.

Innlevering

• Innleveringen av produktet leveres i form av skisser, mockup eller klikkbar prototype, i tillegg til en detaljert prosjektbeskrivelse.

• Innlevering skjer via Github. Materiell kan også sendes til hackaton@larvik.kommune.no

• Det digitale verktøyet/spillet må kunne driftes og vedlikeholdes på et fornuftig nivå og være levedyktig over tid.

Premier

Hovedpremien er på 25.000,- kroner.

I tillegg fordeles ytterligere 25.000,- kroner til de ideene juryen synes er spesielt gode, eller ideer vi henter inspirasjon fra til et ferdig produkt.

Ideer

Som sagt, gamification er ikke vårt fagfelt og vi vet ikke hvordan konsepter bør utformes slik at Hagadumpa kan bli et spennende sted å møtes.

Derfor trenger vi de smarte hodene deres!

Likevel har noen ideer dukket opp underveis i arbeidet:

Vi synes Hagadumpas naturlige variasjon i terrenget  er spennende, og kan ha et potensial for å utvikle et unikt produkt tilpasset Hagadumpa.

Kan man utnytte høydeforskjellene, bruke lukkede vs. åpne rom, flater, trær, vegetasjonstyper, ulike underlag, sol- og vindforhold, under/over bakkenivå, naboskap, tilknytning til gamle E18-trase etc.?

• Er det en liten device/tracker/sensor/telefon som kan scanne koder for å ta tid i løyper og er det mulig å få ekstrapoeng?
  • Kan man lage en virtuell verden av Hagadumpa, hvor man skal lete, finne, hoppe og samle poeng?
  • Er det et vinterland og et sommerland?
  • Bruker man en app?
  • Har konseptet Larvik sin identitet, eller skal man lage en helt egen identitet?
  • Kan man lage escape room-lignende oppgaver, Kongen befaler eller Mesternes Mester? En digital rebusløype?
  • Hvordan stimulere kreativitet og oppgaveløsning? Kan man bygge noe (ref. Minecraft)?
  • Hvilke fysiske utfordringer kan man skape for ulike aldre og ulik funksjonsevne?
  • En møteplass for de som liker gaming? Konkurranser, streaming, high-score, achievements (roller/badge/skins)? Resultattavler? Cosplay? Pokemon?

Vi vet ikke! Men vi er sikre på at det finnes mange gode ideer der ute. Her er det deres kreativitet, valg av tilnærming/konsept og funksjoner som bestemmer sluttproduktet!

Vinnere

Etter at Hackaton er avsluttet, vil juryen gå gjennom alle innsendte forslag, og kåre en hovedvinner og del-vinner(e). I neste fase må vi finne en leverandør som kan utvikle et produkt, med utgangspunkt i deres bidrag! Så blir det spennende å se hvilke nye muligheter som åpner seg.

Vilkår ved deltakelse

Ved deltakelse i denne konkurransen står prosjektet, initiert av Larvik kommune, fritt til å benytte alle forslag, innspill og ideer som er innlevert, til videre utvikling av dette og eventuelt andre områder.

For mer informasjon og spørsmål kan du kontakte:

• Hanne Øyen Herland: hanne.oien.herland@larvik.kommmune.no
  • Mette Daapan: mette.daapan@larvik.kommune.no
  • Hilde Elisabeth Singstad: hilde.elisabeth.singstad@larvik.kommune.no

Tips om film

Vi har fått inn et tips fra Erlend Lien om en film som er relevant for denne Hackathon-oppgaven, nemlig Steven Spielbergs "Ready Player One" fra 2018. Kan strømmes/leies på de fleste plattformer.

Url format not supported.