Det blir strengere tiltak fra natt til onsdag 17. mars

Regjeringen har besluttet at det blir strengere tiltak for Larvik fra natt til onsdag 17. mars. Tiltakene vil vare til og med 6. april.

Formannskapet i Larvik vedtok mandag å anbefale regjeringen å innføre felles tiltak i de gamle vestfoldkommunene. Statsforvalteren sendte i formiddag dag sin anbefaling til regjeringen, og nå har regjeringen bestemt at Larvik, Sandefjord, Tønsberg, Færder, Holmestrand og Horten skal følge tiltaksnivå 5A fram til og med 6. april. Det skal gjøres ny vurdering av tiltaksnivået før påske.

Les hele pressemeldingen fra regjeringen her.

Dette gjelder i tiltaksnivå 5A (covid-19-forskriften)

Stenging av virksomheter

Følgende virksomheter og steder skal holde stengt:

• Serveringssteder, som restauranter, kafeer, barer og puber, og utested, som diskotek, nattklubber og lignende. Serveringssteder kan likevel holde åpent for å selge mat og ikke-alkoholholdig drikke som ikke skal nytes på stedet. Serveringssteder på hoteller kan servere mat til overnattende gjester.
  • Butikker, likevel slik at følgende butikker kan holde åpent:
    • matbutikker, inkludert kiosker, helsekost og andre som i hovedsak selger matvarer
    • utsalgssteder for dyrefôr og andre nødvendighetsartikler for kjæledyr og husdyr
    • apotek
    • bandasjister
    • optikere
    • vinmonopol
    • bensinstasjoner
    • salgsvirksomhet til landbruk og dyreproduksjon
    • lager- og grossistdelen i byggevareforretninger som selger til håndverksvirksomhet og lignende.
  • Varehus, med unntak av arealer med vare- og tjenestetilbud som nevnt i bokstav b.
  • Treningssentre.
  • Svømmehaller, badeland, spaanlegg, hotellbasseng og lignende.
  • Tros- og livssynshus, med unntak ved begravelser og bisettelser og ved samtaler mellom representant for tros- og livssynsamfunn og enkeltpersoner.
  • Biblioteker.
  • Fornøyelsesparker, bingohaller, spillehaller, lekeland, bowlinghaller og tilsvarende steder.
  • Museer.
  • Kino, teater, konsertsteder og tilsvarende kultur- og underholdningssteder.
  • Andre offentlige steder og virksomheter der det foregår kultur-, underholdnings- eller fritidsaktiviteter som samler mennesker innendørs.

Butikker og varehus kan holde åpent for avhenting av forhåndsbetalte bestilte varer når det er etablert smittevernfaglig forsvarlige løsninger for utlevering av varene.

Forbud mot arrangementer

• Det er ikke tillatt å gjennomføre arrangementer, jf. § 13, med unntak av begravelser, bisettelser og vielser.
  • Digitale arrangementer med maksimalt fem personer til stede, i tillegg til utøvere og annet nødvendig produksjonspersonell, er tillatt.

Påbud om hjemmekontor

• Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra så langt det er praktisk mulig. Arbeidsgivere skal kunne dokumentere at det er gitt beskjed til de ansatte om hvordan dette skal gjennomføres i virksomheten.

Skjenkestopp

• Serveringssteder som har skjenkebevilling etter alkoholloven kapittel 4 og 5 skal ikke utøve skjenkebevillingen.

Opplærings- og utdanningsinstitusjoner

• Universiteter, høyskoler og fagskoler skal holde sine lokaler stengt for elever og studenter, slik at undervisningen skjer digitalt. Tilsvarende gjelder lokaler som benyttes ved opplæring eller undervisning til personer over 20 år i grunnskole, til voksne i videregående skole og til voksne i opplæring etter introduksjonsloven eller integreringsloven, til kursaktivitet under studieforbund og til Kompetanse pluss.

Stans av idretts- og fritidsaktiviteter

• Det er ikke tillatt å organisere idrettsaktivitet for voksne eller barn. Det samme gjelder fritidsaktiviteter som organiserte øvelser, trening og prøver for kor, korps og teater.
  • Forbudet gjelder ikke for organiserte idrettsaktiviteter og fritidsaktiviteter for barn og unge under 20 år som gjennomføres utendørs, så lenge dette skjer i grupper på inntil 10 personer og alle deltakerne kommer fra samme kommune.

Plikt til å bruke munnbind (lik)

• Når det ikke er mulig å holde minst én meters avstand, ut over kortvarige passeringer til andre enn husstandsmedlemmer, skal det brukes munnbind i butikker, i fellesarealene på kjøpesentre, på serveringssteder, i tros- og livssynshus, på kollektivtransport og innendørs stasjonsområder, og i lokaler for kultur-, sports- og fritidsaktiviteter.
  • Passasjerer skal bruke munnbind i taxi. Munnbindet skal tas på før passasjeren setter seg inn i taxien, og skal ikke tas av før reisen er avsluttet og passasjeren har gått ut av taxien. Plikten til å bruke munnbind gjelder tilsvarende for sjåfør når det er passasjer i taxien.
  • Plikten til å bruke munnbind i første ledd gjelder tilsvarende for ansatte på steder hvor det ikke er mulig å holde minst én meters avstand fra besøkende. Dette gjelder ikke ansatte på steder hvor det er iverksatt andre smitteverntiltak for de ansatte som bruk av visir, skillevegger o.l. i henhold til folkehelseinstituttets anbefalinger.
  • Plikten til å bruke munnbind gjelder ikke for barn under 12 år, eller for de som av medisinske eller andre årsaker ikke kan bruke munnbind.