Oppfølging - alternative handlingsmåter

Innhold

Ulike behandlingsmåter for oppfølging av barn eller ungdom du er bekymret for.

Det viktigste spørsmål i forhold til valg av handlingsmåte er: Vil vi trenge bistand fra andre instanser for å hjelpe barnet og familien?

Det vil av og til være en viss grad av overlapping mellom de tre handlemåtene.
Samtidig kan barns situasjon endre seg, slik at vår innsats slik beskrevet i alternativ A må suppleres for å få en tverrfaglig vurdering (alternativ B) eller at barnevernet likevel må kontaktes (alternativ C) og omvendt.

A: Vi klarer det selv

  1. Tiltak og oppfølging planlegges i samarbeid med foreldrene
  2. Benytt tiltaksplan
  3. Var tydelig på hvem som har ansvaret for videre oppfølging (hvem, hva, hvordan, når). Og husk på å planlegge og å forberede oppfølgingssamtalene.
  4. Dersom det ikke blir enighet om et samarbeid, vurderes alternativ C.

B: Det er behov for en tverrfaglig drøfting av uroen / bekymringen

  1. Det foreslås tverrfaglig drøfting i Familiesenter
  2. Tiltak og oppfølging noteres i ”veien videre skjema”
  3. Dersom det ikke blir enighet om et samarbeid, vurderes alternativ C.
  4. Fagpersoner kan drøfte saker anonymt.

C: Bekymringen vurderes til å være så alvorlig at vi ønsker å kontakte barnevernet

  1. Foreldrene informeres om at det vil bli sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Alle offentlige ansatte har et selvstendig og eget ansvar for å melde fra til barnevernet.
  2. Bekymringsmeldingen skrives og gjennomgås med foreldrene. Foreldrene må gjerne komme med tilføyinger. De kan også skrive under. Foreldrene har rett til å få en kopi av meldingen. Meldingen sendes så barnevernet.
    NB! Foreldrene skal ikke kontaktes eller ha kopi av meldingen ved mistanke om seksuelle overgrep og fysisk mishandling. Kontakt barnevernet umiddelbart for drøfting.
Til toppen