Signerte avtaler på vegne av 29 kommuner

Larvik kommune har landet en innovativ anskaffelse av fremtidens løsning for elektronisk medisineringsstøtte. Avtale med to leverandører ble i dag undertegnet på vegne av 29 norske kommuner.

Medisineringsstøtteløsningene er elektroniske medisindispensere som varsler når medisin skal tas og gjør den riktige dosen tilgjengelig for bruker. I dag ble avtaler med Evondos AS og Dignio AS signert i Larvik på vegne av 29 norske kommuner. Avtalene har en varighet på to år, med mulighet for forlengelse i to år til. Kommunene som er med på avtalen har totalt om lag én million innbyggere.

Avtalen inneholder fire ulike løsninger, to typer pilledispensere og to typer multidosedispensere. I arbeidet med den innovative anskaffelsen har Larviks innbyggere bidratt til å definere de ulike behovene som nå skal dekkes.

En elektronisk medisindispenser gjør at du får riktig medisin til riktig tid. Du kan mestre medisineringen din selv, uten hjelp fra pårørende eller hjemmetjenesten. Dispenseren varsler når det er tid til å ta medisin og klargjør akkurat den dosen du skal ha. Hvis du ikke tar medisinen innenfor et forhåndsdefinert tidsrom, sendes det et varsel til enten pårørende eller hjemmetjenesten om at medisinen ikke er tatt. Dette gjør at mange tjenestemottakere som trenger hjelp til medisinering, kan bli selvhjulpne ved å ta i bruk elektronisk medisineringsstøtte.

web_medisineringsstøtte.jpg

Disse kommunene er med

Larvik kommune har ledet anskaffelsen som nå har resultert i to rammeavtaler.

-Larvik kommune har hatt ansvaret for hele prosessen, men Trondheim, Bergen, Lørenskog og Skedsmo har også bidratt med ressurser underveis, sier prosjektleder Marija Stanarevic.

Disse kommunene er med på anskaffelsen:

• Bergen
  • Trondheim