Hvor mange glass tåler barnet ditt i jula?

Julefeiringen står for døren, og mange av oss skal feire sammen med barn. Da er det lurt å tenke gjennom alkoholbruken på forhånd.

Url format not supported.

For mange har akevitt, vin og juleøl en selvskreven plass på middagsbordet når jula ringer inn. Men dersom det er barn tilstede, bør du være ekstra bevisst på hvor mye du drikker.

– Bruk alkovett. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke foran barna. Mange erfarer at det er fort gjort å skyve på grensene etter at festen er i gang. Derfor er det lurt å bestemme seg på forhånd, slik at ikke alkoholen tar overhånd, råder Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av-og-til.

Tell enheter – så barna slipper barna å gjøre det

Larvik kommune er en Av-og-til-kommune og samarbeider tett med Av-og-til for å forebygge og redusere skadelig alkoholbruk. Kommunen støtter kampanjen «Hvor mange glass tåler barnet ditt?» og oppfordrer alle voksne til å bruke alkovett i jula.

– Barna i kommunen vår fortjener en trygg og god julefeiring. Da må vi som er voksne ta ansvar og tenke over hvor mye vi drikker, slik at barna slipper, sier Reidun Haugene, helsesykepleier i Larvik kommune.

Fem råd om alkohol til deg som skal feire jul sammen med barn:

1. Bruk alkovett. Tenk igjennom på forhånd om du skal drikke, og når du skal stoppe, når det er barn til stede. Dersom du velger å drikke alkohol, bør du drikke rikelig med vann i tillegg.
  2. Husk at barn trives best med voksne som oppfører seg normalt. Når vi drikker alkohol, endrer vi oss – ofte uten at vi merker det selv. Det kan være både skremmende og utrivelig for barn.
  3. Snakk med de andre voksne som skal være med på feiringen. Hvor mye alkohol er det greit å drikke på en fest der det er barn tilstede? Det kan være lurt at minst én voksen er edru og kan kjøre bil dersom det skulle skje noe.
  4. Gjør alkohol til et «ufarlig» og naturlig tema for barna å snakke om. Spør gjerne hva de tenker om at de voksne tar seg et glass vin eller to. Da er det viktig at du lytter til det de har på hjertet, og tar de på alvor.
  5. Dersom festen likevel ender opp med å bli svært fuktig, har du som voksen et ansvar for å skjerme barnet. Ta barnet ut av situasjonen. Dra hjem dersom dere er på besøk.