Flytter beboere fra Kvelde sykehjem

Det må gjøres større utbedringer ved sykehjemmet etter vannlekkasjen tidligere i januar. Av hensyn til brannsikkerhet og støy har kommunalsjefen i samarbeid med ledelsen og de ansatte kommet fram til at det tryggeste er å flytte ut i bygge- og rehabiliteringsperioden.

Kvelde Sykehjem (3)
Beboere og ansatte skal flytte midlertidig til et sykehjem i Sandefjord i bygge og rehabiliteringsperioden ved Kvelde sykehjem.

Onsdag 10. januar ble det oppdaget en større vannlekkasje fra sprinkleranlegget  ved sykehjemmet.

På grunn av de omfattende skadene og konsekvensene det vil føre å eventuelt bli i bygge- og rehabiliteringsperioden, blir de 15 beboerne midlertidig flyttet til Nygård sykehjem i Sandefjord.

– Vi er veldig glade for at vi får leie sykehjemsplasser av Sandefjord kommune. Nygård sykehjem er helt nytt,  og vi skal ta godt vare på beboerne der i perioden, forteller Guro Winsvold, kommunalsjef for Helse og mestring.

– Hvorfor kan ikke ansatte og beboere bli?

– Det er en samlet vurdering. Hovedgrunnen er brannsikkerheten. Sprinkleranlegget er ute av drift og vi må leie inn en ekstra ansatt på nettene. 50 prosent av fellesarealene kan ikke brukes. I tillegg ville det ført til kaldere innetemperatur – bygget har allerede har utfordringer med å holde temperaturen på vinterstid, forklarer kommunalsjefen.

– Dette får vi til. Pasienter, pårørende og ansatte er informert om avgjørelsen, sier Guro Winsvold.

Det blir også et eget informasjonsmøte for pårørende tirsdag 23. januar.

Ansatte og beboere flytter ut så snart som mulig. Bygge- og rehabilteringsperioden vil ta ca. 3-4 måneder.