Strandrydding og rydding av avfall i naturen

Alle kan bidra til å rydde opp i naturen.

Strandrydding 2, Via Guro Hessner 770X433

Alle kan bidra til å rydde opp i naturen. Larvik kommune oppfordrer familier, venner, kollegaer, nabolag, idrettslag, velforeninger, dykkerklubber, bedrifter, barnehager, skoler, speidere, miljøorganisasjoner, friluftslivet, fiskere og andre til å bli med å rydde på/ langs Larviks strender, innsjøer og vassdrag.

Henting av avfall

Hvis Larvik kommune skal hente avfallet MÅ det benyttes gjennomsiktige søppelsekker, ellers får kommunen en tilleggsavgift for å levere andre sekker på avfallsmottaket, og da må vi sprette sekkene og laste om i gjennomsiktige sekker – og det blir dobbel jobb.

Det er to muligheter for å gi beskjed om at avfall er klar til henting:

1. Du kan sende melding via Meld feil på larvik.kommune.no. Trykk på Ny observasjon og velg stedet der avfallet er plassert. For å registrere melding velger du Park og friområder under tema og Strandrydding under feil. Under kommentar: skriv inn hvor det er ryddet og hva/hvor mange sekker som er klare for avhenting. Legg gjerne med bilde som viser hva som skal hentes. Nøyaktig stedsangivelse der sekken(e) står er helt nødvendig.
  2. Du kan ringe Servicetorget på telefon 33171010 for å gi beskjed.

Hvor setter jeg avfallet?

Søppelsekkene må plasseres lett tilgjengelig ved offentlig/allmenn tilgjengelig vei eller v/ parkeringsplass slik at de greit kan hentes med bil, eller (i sommerhalvåret) på brygge som Skjærgårdstjenesten kommer til med båt.

Småplast

Det er mer enn nok søppel til at alle kan gå ut å plukke. Fokuset må også være på de små bitene, som du ikke ser før du setter deg ned på knærne. Småsøpla er faktisk spesielt viktig å fjerne. For det første blir den raskere til mikroplast om vi ikke får fjernet. Og for det andre er denne småsøpla spesielt farlig for fisk og fugl.

Tips: Ta med deg en liten Zip-pose, lynlåspose, på tur. Hvor mange plastpellets, q-tips, biofilmbærere, porsjonssnus og bokser og sigarettsneiper klarer du å finne?

Les mer om småsøppel