– Jeg kjører ikke buss. Jeg kjører verditransport

Vinterføre, beltebruk i buss og ruspåvirket kjøring var noen av temaene som ble diskutert da blant annet politiet, bussjåfører, og ungdom var samlet for å samarbeide om tryggere veier.

Trafikksikkerhet Samarbeidsmøte

Torsdag 29. februar arrangerte Larvik kommune et samarbeidsmøte for de som ferdes i trafikken i det daglige, med mål om å sammen skape tryggere trafikk i Larvik kommune.

– Det er viktig at vi samles så vi kan dele erfaring og utfordringer, og se om det er noe vi kan samarbeide for å finne gode løsninger på, forteller koordinator i trafikksikkerhetsutvalget i Larvik kommune, Hanne Øyen Herland.

I møtet var representanter fra Larvik kommune, politiet, brann og redning, ambulansen, Løberg Trafikkskole, Byens trafikkskole, Tide buss, VKT, Viking redning og ungdomsrådet.

Null dødsfall i trafikkulykker i Larvik i 2023

Politioverbetjent Adrian Hegge startet samlingen med å presentere situasjonsbilde for trafikkulykker i Larvik for resten av gjengen.

I 2023 var det totalt 59 trafikkulykker i Larvik kommune, 45 var lettere skadet, 5 hardt skadet og 9 ukjente. Ingen av ulykkene endte i dødsfall, som er en forbedring fra 3 dødsfall i 2022.

Politibetjent Adrian Hegge, Trafikksikkerhet Samarbeidsmøte

– Ikke sett en prislapp på ungen din

Vinterføre er en felles utfordring de aller fleste som ferdes på hjul har vært borte i. Det er hvertfall ikke fremmed for bussjåfør Ragnar Holm. Holm kjører fast rute i Svarstad og på vinterhalvåret er risikovurdering en vanlig del av arbeidsdagen.

– I Svarstad pleier vi å møte omtrent en time før arbeidsdagen begynner, for å vurdere om det er trygt å kjøre ruta.

Det hender også at Holm kjører ruta med personbilen sin kvelden i forveien, dersom han er ekstra usikker på føret. Og selv om det ikke alltid er like populært, hender det at Holm og hans kollegaer må ty til innstilling når isen ligger som verst.

– Ingen kan fortelle meg at jeg skal kjøre. Hvis jeg ser at det ikke er sikkert å kjøre ruten, så gjør jeg det ikke. Det er opp til meg, forteller han.

Ragnar Holm Bussjåfør Tide
En felles utfordring for bussjåfører er at passasjerer dropper sikkerhetsbeltet. Bussjåfør Ragnar Holm ønsker flere politikontroller på buss.

Ungdom til stedet: – Det er gøy å stille folk til veggs

Det er fjerde gangen Larvik kommune inviterer til samarbeidsmøte, og for første gang sitter det noen rundt bordet som trekker gjennomsnittsalderen kraftig ned. Sondre Wiger (14) er representant for ungdomsrådet og har selv tatt eget initiativ til å være med på møtet.

Til tross for sin unge alder, tar Wiger raskt på seg den voksne rollen med å stille både politiet og busselskapene de kritiske spørsmålene.

– Det er gøy å stille folk til veggs. Noen må jo gjøre det, smilte han.

– Er du fornøyd med svarene?

– Jeg er fornøyd, men svarene er litt politiske i blant. Men jeg synes likevel at dette var en veldig innholdsrik opplevelse, så jeg er veldig fornøyd med å få lov til å være med, sier han.

Trafikksikkerhet Samarbeidsmøte Ungdomsrådet Sondre
Fra venstre: Thomas Løberg fra Løberg trafikkskole, Sondre Wiger fra ungdomsrådet og Trond Andreassen fra politiet.

Mener Larvik er enestående

Tor Egil Syvertsen er rådgiver for Trygg Trafikk i Vestfold og Telemark, og har med det trafikksikkerheten til 23 kommuner under vingene.

– Mens kravene for å være en trafikksikker kommune er like, er ikke nødvendigvis engasjementet det, forteller Syvertsen.

Syvertsen har deltatt på samtlige samarbeidsmøter i regi Larvik kommune, og ser stor nytte i samlingene.

– Larvik kommune har et stort engasjement og er enestående i ha opprettet dette forumet her, avslutter han.

Hanne Øyen Herland Og Trygg Trafikk Rådgiver Croppet
Koordinator for trafikksikker kommune i Larvik Hanne Øyen Herland, sammen med rådgiver for Trygg Trafikk i Vestfold og Telemark Tor Egil Syvertsen.