Vurdering av din realkompetanse for å avklare om søker har kompetanse som tilsvarer norsk grunnskole.
Målgruppe
De som har rett til opplæring for voksne, har rett til å få realkompetansen sin vurdert og dokumentert.
Dette må ses i sammenheng med den voksnes rett til rådgiving etter Opplæringslova § 18-8 Realkompetansevurdering. I vurderingen kartlegges det hvilken opplæring den voksne har behov for.
Hva koster det
For voksne med rett til grunnskoleopplæring er realkompetansevurderingen gratis.
Hvordan gjøres vurderingen
Fase 1: Veiledning og avklaring
- Søkeren tar kontakt med kommunen. Det avklares om søkeren ønsker grunnskoleopplæring eller realkompetansevurdering for å avklare om søker har kompetanse som tilsvarer norsk grunnskole.
- Avklaring av rettigheter (rett til grunnskole?)
- Dersom det viser seg at søker skal realkompetansevurderes i hele fag settes det opp avtale med rådgiver. Dersom søker skal vurderes i deler av fag gjøres det avtaler med aktuelle faglærere.
Fase 2: Avtale med rådgiver, kartlegging av søkers kompetanse
- Avklaring av søkers målsetting (hvorfor realkompetansevurdering?)
- Kartlegge skolegang og arbeidserfaring.
- Kartlegging av formell, ikke-formell og uformell kompetanse. På grunnlag av informasjonen avgjøres hvilke fag søker skal kartlegges i.
- Informere om søkers muligheter ved en eventuell godkjenning av realkompetanse.
- Rådgiver gjør avtaler med aktuelle faglærere og gir dem informasjon som har kommet fram i fase 1 og 2.
Fase 3: Vurdering og verdsetting av søkers kompetanse
- Faglærere kartlegger kandidatens kompetanse.
- Noe om metodene i hvert av fagene? Skriftlig/muntlig/tidsbruk.
Fase 4: Dokumentasjon, enkeltvedtak og kompetansebevis
- Faglærer(e) skriver enkeltvedtak.
- Ved bestått i alle fag skriver kontorpersonell kompetansebevis/vitnemål.
- Kandidaten presenteres for resultatet. Ved ikke bestått veiledes kandidaten om sine muligheter videre.