MIKS står for Muligheter, Integrering, Kultur, Språk.
Hva slags kurs er MIKS
- Forberedende kurs til helsefaglig utdanning for minoritetsspråklige
- Språklig og praktisk basisopplæring for arbeid i omsorgstjenesten
- Kurset har særskilt fokus på interkulturell kommunikasjon og kulturforståelse for både kursdeltakere og personalet i praksisavdelingene
Varighet
Kurset er i utgangspunktet et ettårig heltidsløp med oppstart 2 ganger årlig.
Målgruppe
Minoritetsspråklige
- som ønsker å ta helsefaglig utdanning, evt. har behov for avklaring
- med helse-/ sosialfaglig utdanning fra hjemlandet med behov for språklig og/ eller praktisk kvalifisering/ rekvalifisering av medbrakt kompetanse
- som står utenfor arbeidslivet og som ønsker å jobbe i omsorgstjenesten, evt. med behov for avklaring av videre løp
- ansatte med behov for å øke funksjonelt språk
Inntak og søknadsfrister
Hovedinntak 1 gang pr. år, med oppstart i august. Muligheter for supplerende inntak. Søknadsfrist hovedinntak 1. juni. Andre henvendelser behandles fortløpende
Forhåndskunnskaper
Deltakere bør være på A2 nivå eller høyere i norsk, med bestått norskprøve muntlig, helst også skriftlig. Unntak fra dette vil bli vurdert individuelt
Det er en fordel å ha noe datakunnskaper da en del av læringen vil foregå digitalt. Nødvendig opplæring vil bli gitt.
Andre inntakskriterier
Deltakere må
- ha fylt 18 år
- ha oppholdstillatelse avklart
- kunne gi nødvendig hjelp og bistand til begge kjønn og tilberede og servere mat iht. det som er aktuelt for den enkeltes
Mål med kurset
- Kvalifisering av minoritetsspråklige til helsefaglig utdanning
- Bistå helse-/ sosialfaglig personell med utdanning fra hjemlandet så de kommer i arbeid som sykepleiere, helsefagarbeidere eller annet relevant arbeid iht. utdanning (f.eks. sosialpedagog, miljøterapeut etc.)
- Gi minoritetsspråklige som står utenfor arbeidslivet språklig og praktisk basiskompetanse og øke funksjonelt språk for arbeid i helse- og omsorgssektoren og dermed økt «employability»
- Gi flerkulturelle arbeidsplasser nødvendig kompetanse for å øke gjensidig forståelse i kommunikasjon og samhandling
- Sikre pasienter/ beboere/ brukere gode helse- og omsorgstjenester
- Styrket integrering
Kursinnhold
- Undervisning i arbeidsspråk (m/ fokus på å øke funksjonelt språk), arbeidslivskunnskap, aktuelt lovverk etc., hygiene, ernæring, virkninger og hjelpetiltak v/ sykdommer hos eldre og v/ funksjonshemminger, omsorg ved livets slutt, etikk, kommunikasjon og samhandling
- Individuelt tilpasset praksisopplæring m/ veiledning av fadder – foregår i avdelinger i helse- og omsorgstjenestene
- Undervisning i særskilte temaer for å øke gjensidig forståelse i kommunikasjon og samhandling i flerkulturelle arbeidsfellesskap. Gjennomføres hovedsakelig som egne temasamlinger der både kursdeltakerne og personalet i praksisavdelingene deltar
Gjennomføring av kurset
- Klasseromsundervisning
- I undervisningen brukes også digitalt læringsverktøy
- Gruppe- og plenumssamtaler/diskusjoner
- Etikkrefleksjon
- Temaene i undervisningen følges opp videre i praksisfeltet og drøftes og følges opp på skolen i etterkant igjen
- Oppfølging og veiledning i praksisfeltet av en fadder (ansatt i praksisavd.) og av kurslærer
Praksisplasser og arbeidsoppgaver
- Sykehjem og hjemmetjeneste, psykisk helse, arbeid- og omsorg for funksjonshemmede, renhold og vaskeri
- Hjelp, bistand, pleie og oppfølging i alle dagliglivets aktiviteter
- Miljøassistent (renhold og kjøkkenoppgaver i sykehjemsavdeling eller rehabilteringssenter)
For avdelingene som stiller med praksisplasser
- Hver avdeling stiller med en fadder til hver deltaker. Fadderens oppgave er å være hovedansvarlig for den praktiske opplæringen, språkhjelper, støtte og brobygger.
- Eget opplegg for fadderne (undervisning, erfaringsutveksling, veiledning og oppfølging på egne samlinger og i avdelingen).
- Ledersamlinger med undervisning i ulike temaer relatert til ledelse av flerkulturelle personalgrupper, erfaringsutveksling og refleksjon.
Kontakt
-
Bjørg Aambø Østby
- Telefon: 98231597
- Epost: Send e-post