MIKS står for Muligheter, Integrering, Kultur, Språk.
Hva slags kurs er MIKS
- Forberedende kurs til helsefaglig utdanning for minoritetsspråklige.
- Språklig og praktisk basisopplæring for arbeid i omsorgstjenesten.
- Kurset har særskilt fokus på interkulturell kommunikasjon og kulturforståelse for både kursdeltakere og personalet i praksisavdelingene.
Varighet
Kurset er i utgangspunktet et ettårig heltidsløp med oppstart 2 ganger årlig.
Målgruppe
Minoritetsspråklige:
- som ønsker å ta helsefaglig utdanning, evt. har behov for avklaring.
- med helse-/ sosialfaglig utdanning fra hjemlandet med behov for språklig og/ eller praktisk kvalifisering/ rekvalifisering av medbrakt kompetanse.
- som står utenfor arbeidslivet og som ønsker å jobbe i omsorgstjenesten, evt. med behov for avklaring av videre løp.
- ansatte med behov for å øke funksjonelt språk.
Inntak og søknadsfrister
Hovedinntak 1 gang pr. år, med oppstart i august. Muligheter for inntak i desember med oppstart i januar. Søknadsfrist hovedinntak 1. juni. Alle henvendelser behandles fortløpende.
Forhåndskunnskaper
Deltakere bør være på A2 nivå eller høyere i norsk, med bestått norskprøve muntlig, helst også skriftlig. Unntak fra dette vil bli vurdert individuelt.
Det er en fordel å ha noe datakunnskaper, da en del av læringen vil foregå digitalt. Nødvendig opplæring vil bli gitt.
Andre inntakskriterier
Deltakere må:
- ha fylt 18 år.
- ha oppholdstillatelse avklart.
- kunne gi nødvendig hjelp og bistand til begge kjønn og tilberede og servere mat iht. den enkelte pasients/brukers ønske og behov.
- Det kreves politiattest for praksis i kommunale helse- og omsorgstjenester. Dette ordnes i samarbeid med kursansvarlig i løpet av andre kursuke.
Mål med kurset
- Kvalifisering av minoritetsspråklige til helsefaglig utdanning.
- Bistå helse-/ sosialfaglig personell med utdanning fra hjemlandet så de kommer i arbeid som sykepleiere, helsefagarbeidere eller annet relevant arbeid iht. utdanning (f.eks. sosialpedagog, miljøterapeut etc.).
- Gi minoritetsspråklige som står utenfor arbeidslivet språklig og praktisk basiskompetanse og øke funksjonelt språk for arbeid i helse- og omsorgssektoren og dermed økt «employability».
- Gi flerkulturelle arbeidsplasser nødvendig kompetanse for å øke gjensidig forståelse i kommunikasjon og samhandling.
- Sikre pasienter/ beboere/ brukere gode helse- og omsorgstjenester.
- Styrket integrering.
Kursinnhold
- Undervisning i norsk/arbeidsspråk (med fokus på å øke funksjonelt språk), arbeidslivskunnskap, aktuelt lovverk etc., hygiene, ernæring, virkninger og hjelpetiltak ved sykdommer hos eldre og ved funksjons- hemminger, omsorg ved livets slutt, kommunikasjon og samhandling, normer, verdier og etikk i praksis, jobbsøkerprosessen, demokrati og medvirkning.
- Individuelt tilpasset praksisopplæring m/ veiledning av fadder – foregår i avdelinger i helse- og omsorgstjenestene.
- Undervisning i særskilte temaer for å øke gjensidig forståelse i kommunikasjon og samhandling i flerkulturelle arbeidsfellesskap. Gjennomføres både som del av klasseundervisningen og som internundervisning i praksisavdelingene der både kursdeltakerne og personalet deltar.
Gjennomføring av kurset
- Kombinasjon av klasseromsundervisning og praksisdeltakelse/ erfaringslæring. Temaene i undervisningen følges opp videre i praksisfeltet og drøftes og følges opp videre på skolen igjen.
- I undervisningen brukes også digitalt læringsverktøy.
- Gruppe- og plenumssamtaler/diskusjoner, hvor fokus er å øke kunnskap, forståelse og bevissthet på likheter og forskjeller mellom egen og andres bakgrunnskontekst og norsk kontekst.
- Etikkrefleksjon
- Temaene i undervisningen følges opp videre i praksisfeltet og drøftes og følges opp på skolen i etterkant igjen
- Oppfølging og veiledning i praksisfeltet av en fadder (ansatt i praksisavd.) og av kurslærer.
Praksisplasser og arbeidsoppgaver
- Sykehjem og hjemmetjeneste, psykisk helse, arbeid- og omsorg for funksjonshemmede, renhold og vaskeri.
- Hjelp, bistand, pleie og oppfølging i alle dagliglivets aktiviteter.
- Miljøarbeid.
- Renhold og kjøkkenoppgaver i sykehjemsavdeling eller rehabiliteringssenter.
- Praksis og arbeidsoppgaver vil variere etter hvilke praksisplasser som er tilgjengelige i det aktuelle tidsrommet.
For avdelingene som stiller med praksisplasser
- Hver avdeling stiller med en fadder til hver deltaker. Fadderens oppgave er å være hovedansvarlig for den praktiske opplæringen, språkhjelper, støtte og brobygger.
- Eget opplegg for fadderne (undervisning, erfaringsutveksling, veiledning og oppfølging på egne samlinger og i avdelingen).
- Felles samlinger for faddere/veiledere, avdelingsledere og/eller avdelingskoordinatorer med temaer relatert til kommunikasjon og samhandling i flerkulturelle arbeidsfellesskap, erfaringsutveksling og refleksjon.
Kontakt
Ragnhild Keshavarzy
T: 982 31 271
E: ragnhild.sundstol.keshavarzy@larvik.kommune.no
Rune Kristoffer Aares
T: 975 80 823
E: rune.aares@larvik.kommune.no