Samarbeid mellom hjem og skole forbedrer elevenes motivasjon og læring.
Foreldremøter i skolen
Samarbeid mellom hjem og skole forbedrer elevenes motivasjon og læring. Et forum for dette samarbeidet, er foreldremøtet.
Det holdes 2 foreldremøter pr. år og møtet finner som regel sted på skolen. Et foreldremøte varer som regel i 2 timer, møtet ledes av kontaktlærer og det er satt opp en agenda på forhånd.
Det første foreldremøtet
Det første foreldremøtet i 1. og 8. trinn finner sted i august/september.
Gjennomføring av møte
Alle møter vil som regel starte med bilder, presentasjoner og arbeider av elevene, det vil være faglig og sosialt fokus og det vil være rom for foreldre til å ta opp ting til diskusjon. Andre instanser som helsesykepleier, politiet, andre kommunale avdelinger og lignende vil etter behov også komme inn i disse møtene.
Utviklingssamtale med foreldre og elev
Kontaktlærer skal minst to ganger i året, oktober/desember og mars/mai, ha en planlagt og strukturert samtale med foresatte og elev om hvordan eleven arbeider til daglig, gjøre rede for hvor eleven står i forhold til kompetansemåla i faga og gi en framovermelding.
I tillegg skal kontaktlærer samtale med foreldrene om utviklinga til eleven jf. forskrift til opplæringsloven § 11-1, læreplanens generelle del og prinsipp for opplæringa som blant annet omhandler verdier som respekt for medmennesker.
Samtalen skal klargjøre hvordan skolen, eleven og foreldrene skal samarbeide for å legge til rette for elevens læring og utvikling.
Klassekontakter
Klassekontakten er ikke lovpålagt, men er det viktigste bindeleddet mellom foreldrene og skolen. Du finner informasjon om klassekontakter på skolesiden.
Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
Alle foreldre som har barn i skolen, er medlemmer av skolens foreldreråd. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg (FAU) som er foreldrestemmen overfor skolen. FAU skal blant annet sikre reell medvirkning fra foreldre og ha medansvar for at elevenes læringsmiljø er trygt og godt. FAU skal representere alle foreldre ved skolen og bidra til at samarbeidet mellom hjem og skole er godt.
Arbeidsområder for FAU
- Informere og høre alle foreldre om aktuelle saker.
- Samarbeide med Elevrådet, SMU, KFU, rektor og lærere.
- Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene og foreldre.
- Uttale seg om relevante saker fra kommunen eller skolen, for eksempel skoleregler.
- Skape kontakt mellom skolen og lokalsamfunnet.
Skolemiljøutvalg (SMU)
Forskrift om skoleregler og skoledemokrati i Larvik kommune § 3 Skoledemokrati og organisering av skoledemokrati vedtatt av kommunestyret 13.11.2024.
Hver grunnskole skal ha et skolemiljøutvalg (SMU). Utvalget skal være et rådgivende organ og ha beslutningsmyndighet i enkelte saker.
Rådgivende organ i følgende saker:
- Virksomhetsplaner for skolen, inkluderer utviklingsplan, prioriterte satsningsområder og
lokale læreplaner. - Årsbudsjett. Fordeling av skolens rammebudsjett.
- Planer for ombygging, ominnredning og vedlikehold.
- Planer for skolens utemiljø.
- Trafikkforhold og sikring av skoleveien. Skoleskyss.
- Driften av SFO.
- Betaling for opphold i SFO.
Ha beslutningsansvar i følgende saker:
- Planer for samarbeid skole og hjem.
- Fritidstiltak, samarbeid med lag og foreninger med mer.
- Plan for trivsel for elevene på skolen.
- Helse- og miljørettede tiltak for elevene og ansatte på skolen.
- Plan for informasjonsvirksomhet.
Det vil være et flertall av elever og foreldre.
Utvalget skal prioritere arbeidet med å skape et trygt og godt skolemiljø.
Utvalget skal være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere skolens virksomhet og opplæring.
Kommunen skal ha egne rutiner for skolemiljøutvalg.
Skolemiljøutvalget skal ha 3 faste møter pr. skoleår, og medlemmene i nytt skolemiljøutvalg vil bestå
av:
- 2 elever
- 4 foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) – en fra SFO
- 2 ansatte - en ansatt skal være SFO-leder på barneskolen
- 1 politisk valgt representant
- 1 rektor (sekretær)
Ansatte og funksjoner
Rektor
Rektor er skolens øverste leder, og har det overordnede ansvaret for skolens drift og pedagogiske tilbud og innhold.
Arbeidsoppgaver:
- Overordnet ansvar for det pedagogiske innholdet og tilbudet.
- Personalansvar for de ansatte.
- Økonomi og budsjettansvar.
- Behandler evt. klager.
- Medlem i skolens samarbeidsutvalg og skolemiljøutvalg.
- Samarbeider med skolens FAU.
Teamleder
Teamleder utgjør sammen med rektor og SFO–leder skolens ledergruppe, og er pådriver i skolens utviklingsarbeid.
Skolens lærere og ansatte som har sitt arbeid i klasserommet og er inndelt i team. Teamleder er ansvarlig for koordinering og veiledning av det arbeidet som utføres på teamet.
Teamlederne har delegert myndighet som stedfortreder ved rektors fravær.
Kontaktlærer
En kontaktlærer er en lærer som har som oppgaven å være et bindeledd mellom skolen og elevenes foreldre. Kontaktlæreren er ansvarlig for å ha jevnlige samtaler med eleven og foreldrene, og på den måten lage et tettere bånd og mer åpenhet mellom hjem og skole.
Arbeidsoppgaver:
- Veilede eleven i forhold til læring og utvikling.
- Tilpasse elevens periodeplan.
- Kontakt og samtale mellom skolen og hjemmet.
- Ansvaret for at det gjennomføres minst 2 planlagte og strukturerte samtaler med elevene og de foresatte.
- Registrere fravær og brudd på trivsel/ ordensregler.
- Ansvar for oppfølging av spesielle behov hos eleven.
- Kontakt med andre etater (PPT, barnevern, helseetaten osv.).
Assistent
Assistenten har i samarbeid med lærer ansvar for oppfølging av elever, samt delta inn i skolens arbeid.
Arbeidsoppgaver:
- Bistå elever med funksjonshemninger.
- Bistå elever som har behov for ekstra oppfølging av sosial art.
- Støtte elever med faglige vansker.
- Generell støtte i klasser.