Barn med stort læringspotensiale

Innhold

Elever som lærer raskere og tilegner seg mer kompleks kunnskap sammenlignet med jevnaldrende kaller vi elever med stort læringspotensial. Larvik kommune skal i tiden fremover ha et bedre tilbud til denne gruppen.

Barn med en IQ på 125+ utgjør ca 5% av en årgang. Dette vil si at det i gjennomsnitt sitter ett til to barn i hver klasse, som har bruk for en annerledes undervisning enn deres klassekamerater.

De fleste tror at disse barna har det bra på skolen, siden de er så flinke, men det er dessverre ikke slik det henger sammen. Barn med stort læringspotensiale lærer raskt og er flinke til å løse komplekse oppgaver.

Og ikke bare flinke til det - de har behov for det. Det er med andre ord ikke noe barnet selv bestemmer.

De kan også slite sosialt, da de ofte føler seg annerledes.

Hvem er disse elevene?

Elever med stort læringspotensial er en svært sammensatt gruppe. De er like forskjellige som andre barn og unge, og de har ulike behov for undervisning og utvikling.

Det finnes elever med stort læringspotensial på alle skoler. Å finne ut hvilke elever dette gjelder handler om mer enn å kartlegge ved hjelp av prøver og tester. For å gjenkjenne disse elevene må man se på elevenes emosjonelle, faglige, sosiale, fysiske og psykiske behov, og lete etter elevens evner og ressurser. 

Her er noen av mange mulige kjennetegn:

  • Kan være kverulerende
  • Kan være vanskelig å komme i kontakt med
  • Kritisk overfor nye tiltak
  • Urolig i klasserommet
  • Opptatt av lover og regler. Tar ofte rollen som “Politi"
  • Sta
  • Ser ut til å kjede seg
  • Eksplosiv sint eller lei seg
  • Kommenterer på alt og alle
  • Klassens klovn
  • Kan virke frekke 
  • Er ikke motivert for skolearbeidet
  • Forstyrrer elevene som sitter ved siden av
  • Kler seg kanskje annerledes
  • Trekker seg bort fra fellesskapet

Tilbudet i Larvik Kommune

Larvik kommune ønsker å ha et særlig fokus på disse barna og har som mål å tilby ukentlig gruppetilbud på alle skolene.

I 23/24 har fem skoler vært en del av satsingen med egne grupper en gang i uken: Valby, Mellomhagen, Fagerli, Jordet og Berg skole.

I 24/25 er målet å kunne tilby opplegget på fem nye skoler.

Vi jobber for at alle de 19 skolene i Larvik skal kunne tilby denne ordningen.

Innhold i gruppene

Faglig

Gruppene gir barna mulighet til å jobbe med problembasert og undersøkende innhold i et tilpasset tempo.

Et emne kan for eksempel hvorfor selens luffer ikke fryser til is eller om insekter skal være jordens kilde til mat i fremtiden.

Barna kan også gå i dybden på temaer de interesserer seg for og ønsker å lære mer om.

Læringsformen i disse gruppene er et samarbeid mellom læreren som fasilitator og barnet som har en høy grad av medbestemmelse.

Sosialt/trivsel

Det å jobbe med barn med stort læringspotensial er primært et trivselsprosjekt, da mange av barna ikke føler seg sett eller forstått. Ofte får de vite at de spør for mye eller er frekke, selv om de ikke mener å være noen av delene. De vil bare vite mer eller korrigere noe, de mener er feil - noe det ofte er.

Et eksempel kan være at læreren sier “jeg vil at dere skal behandle meg med respekt og ikke som en servitør” hvor et evnerikt barn eksempelvis vil svare: “man skal jo også behandle en servitør med respekt”. Et frekt svar for mange, men for det evnerike barn er det en “feil” holdning som må korrigeres.

I gruppen vil de møte flere som seg selv, som skjønner hvem de er, og hvordan de tenker. De vil med andre ord møte noen å speile seg i, noe alle barn trenger. Dette vil ofte øke trivselen og bidra til nye vennskap.

Spørsmål og kontaktinformasjon


tlf.: 98231773
Til toppen