Demokratidagen 2023: – Det kan virke som det er lettere å være slem på nett

10. klassinger i Larvik er ikke i tvil. Det er like viktig å være hyggelig på nett som i fysiske møter.

DSCF8271.00 00 56 13.Still005

Douchebag- sekker, airpods og ung energi fyller Sliperiet denne oktober-morgenen når Larvik kommune har invitert til “Demokratidag” for alle 10. klassinger i Larvikskolen.

Elevene deltar på ulike workshops og diskusjoner om ytringsfrihet for å få mer kunnskap om hvordan netthets og hatefulle ytringer kan få alvorlige konsekvenser for både enkeltpersoner, grupper og hele samfunnet.

– Jeg har opplevd stygge kommentarer når jeg spiller på nett. Ikke veldig hyggelig, men jeg tar meg ikke nær av det. For meg personlig er ikke netthets et stort problem, men det vet jeg det kan være for andre.

Untitled Design

Jakob Ohrem Bakke (15) er elev ved Ra ungdomsskole og deltar sammen med resten av klassen og 600 andre 10.klassinger i Larvik kommune.

– Det kan virke som det er lettere å være slem på nett, at terskelen er mye lavere. Det må vi gjøre noe med, og det lærer vi mer om her i dag.

DSCF8271.00 00 21 49.Still002
Kjell Østby fra Larvik læringssenter engasjerte med sin kunnskap om interkulturell kommunikasjon

Felleskap om tema

– Dette er et viktig tiltak i kommunens handlingsplan mot hatkriminalitet, sier Erica Gutterød Dabe som er prosjektleder for arrangementet.

Det er tredje året på rad at Larvik kommune arrangerer Demokratidagen.

– Det at vi samler alle 10. klassinger gjør at alle får en felles kunnskapsplattform. De deltar på samme workshoper og diskuterer de samme problemstillingene, forteller Dabe.

– De får et fellesskap rundt dette tema nå som alle snart skal møtes på videregående skole. Vi tror dette er veldig verdifullt.

DSCF8271.00 00 52 43.Still004
VIKTIGE BUDSKAP OM MANGFOLD: Her ved Hishyan Nomat jobber med barn og unge som miljøarbeider ved Larvik læringssenter.

– Må være plass til ulike meninger

– Jeg hadde ikke tenkt på at netthets hindrer demokratiet, men det har jeg lært mye om i dag, sier Lily Rivrud Møller fra Tjodalyng ungdomsskole.

– Det er jo egentlig ikke så rart. Dersom du blir mobbet og kritisert for det du sier og gjør, tør du til slutt ikke å si meningen din. Og det er jo det demokrati handler om, at det skal være plass for mange ulike meninger.

Venninnen Sofia Harkati Østby er enig.

– Det er like viktig å være snill og hyggelig når du er på nettet som når du møter folk ansikt til ansikt.

Untitled Design (2)
–Vær hyggelig - også når du er på nett er oppfordringen fra Lily og Sofia

Hkeem på kvelden

Tirsdag kveld venter en unik konsertopplevelse for alle 10. klassinger i Larvik.

– For to år siden spilte Hkeem for alle deltakerne og det var en helt fantastisk kveld, forteller prosjektleder Erica Gutterød Dabe. Tilbakemeldingene var elevene var fantastiske, så vi har booket Hkeem igjen!

Dabe forteller at de med konserten håper å kunne bryte ned noen barrierer mellom ulike ungdomsmiljøer ved at alle blir invitert inn på like premisser.

– Spesielt meningsfylt er det at Hkeem har en viktig og relevant historie å fortelle gjennom sin musikk og formidling av tekst.

DSCF8271.00 00 51 29.Still006
PROSJEKTLEDER ERICA: – Tilbakemeldingene i 2021 var fantastiske, så vi har booket Hkeem igjen!