TV-aksjonen nærmer seg - dette går pengene til

I fjor samlet TV-aksjonen inn hele 291,2 millioner kroner til Leger Uten Grenser. I år er det Redd Barna som står for tur.

Ch1362107 Children Playing Outside Their School Idlib Syria (1)

TV-aksjonen NRK Redd Barna går til å hjelpe barn rammet av krig og konflikt. Sammen kan vi gi over 100 000 barn mulighet til å leke, lære og leve i fred.

Pengene fra TV-aksjonen går blant annet til:

• Å gi barn muligheten til å gå på skolen
  • Å gjenforene barn med familien de har kommet bort fra
  • Å støtte tidligere barnesoldater
  • Trygge lekeområder der barn kan utfolde seg
  • Hjelp til å håndtere vonde opplevelser
  • At barn som har flyktet til Norge, får en aktiv fritid

Pengene fordeles mellom prosjekter i Ukraina, Syria, Bangladesh, Sør-Sudan, DR Kongo og Norge.

Bøssa samler inn mest

Menneskemøtet i døra er viktig for TV-aksjonens suksess og folk savner bøssebæreren om de ikke ringer på.

I en stadig mer digitalisert hverdag tenker nok mange at bøssebæring er utdatert. Realiteten er at  den fysiske bøssa samler inn langt mer penger enn den digitale.

1/3 av innsamlede midler i 2022 kom fra bøsse, som vil si kontanter og vipps på aksjonsdagen. I snitt samles det inn 1200 kroner per bøsse!

Meld deg som bøssebærer

I år er aksjonsdagen satt til søndag 22. oktober, og vi oppfordrer alle som kan til å bli med å gå årets viktigste søndagstur!

Resultat TV Aksjonen 22
Resultat fra fjorårets aksjon: 1% kom fra kirke/trosamfunn, 4% kom fra kommuner, 17% kom fra næringsliv, 8% kom fra skoler/barnehager, 19% kom fra privat, 32% kom fra bøsse og 19% kom fra annet.