Larvik kommune er en stor og kompleks organisasjon med mange og ulike oppgaver og tjenester.
Vi har ansvar for alt fra velferdstjenester innen grunnskole og barnehager, sykehjem, hjemmesykepleie og sosialtjenester som barnevern, til tekniske tjenester, slik som vann og avløp, renovasjon, veier og infrastruktur.
I tillegg jobber vi med samfunnsutvikling, arealplanlegging, byggesaksbehandling. Vi har også tjenester og oppgaver innen kultur, bibliotek, brannvesen og beredskap.
Bli kjent med oss
Larvik kommunes administrative ledelse består av kommunedirektør, fem kommunalsjefer som styrer fem tjenesteområder.
Kommunedirektørens ledergruppe
- Gro Herheim, kommunedirektør, fungerende Marit Kobro
- Guro Winsvold, kommunalsjef for Helse og mestring
- Rikke Janet Hellum, konstituert kommunalsjef for Oppvekst og kvalifisering
- Jan Olav Vagle, konstituert kommunalsjef for Eiendom og teknisk drift
- Dag Trygve Enden, konstituert kommunalsjef for Verdiskapning og stedsutvikling
- Marit Kobro, kommunalsjef Stab og støtte, fungerende Vilheim Einen
Kommunedirektørens ansvar og oppgaver
Kommunedirektøren er kommunes øverste administrative leder og står ansvarlig overfor kommunestyret. Direktørens oppgaver og ansvar fremgår av kommunelovens § 23 og av kommunens delegeringsreglement.
Kommunedirektøren skal sørge for at:
- Saker som legges fram for folkevalgte organer er forsvarlig utredet og at vedtak blir iverksatt
- Administrasjonen drives i samsvar med lover, forskrifter, overordnede instrukser og at den er gjenstand for betryggende kontroll
Kommunedirektøren har møte- og talerett, personlig eller ved en av sine underordnede, i alle folkevalgte organer bortsett fra kontrollutvalget.
Normalt møter kommunedirektøren i kommunestyret, formannskapet og administrasjonsutvalget, mens kommunalsjefer og eventuelle virksomhetsledere møter i fagkomiteene og andre utvalg og råd.