Nå svarer Gro Herheim på spørsmål fra folket

Innhold

Hvorfor vil hun ha eiendomsskatt når Larviks innbyggere allerede har mindre å rutte med enn gjennomsnittet? Hvorfor har hun foreslått å legge ned skoler og barnehager? Og hva mener hun egentlig om kjøpet av Torget 1? Nå kan du få svar av kommunedirektør Gro Herheim på ting du lurer på om Larvik kommune. 

Gro Herheim Sliperiet 2
Kommunedirektør Gro Herheim tror det blir nyttig å få spørsmål fra innbyggerne. Foto: Oleg Nemchenko

Mandag kommende uke samler vi opp alle innkomne spørsmål og stiller så mange vi rekker til Gro Herheim i en videoseanse. 

Send spørsmål til kommunedirektøren

Svarene blir deretter lagt ut på kommunens hjemmeside og Facebook-side. 

Du kan stille spørsmål under fullt navn, men også anonymt hvis du ønsker.

– Er det noe du absolutt ikke vil bli spurt om? 

– Ha-ha, nei. Det må i så fall være av typen «hvordan er det å være bestemor?». Slike ting er privat. Jeg svarer gjerne på personlige spørsmål, men ikke de private.

– Hva er forskjellen? 

– Privat er hvordan mitt privatliv er med barn, barnebarn, mann, gård og hjem. Det ønsker jeg å beholde der, det er der jeg lader. Men alt annet er helt greit. Hva jeg personlig mener om ting, hva jeg opplever og så videre. Det er dønn i orden. 

De beste spørsmålene

– Tør du svare på hva du personlig mener om ting da? 

– Jeg skal virkelig prøve, så langt det er mulig. Det vil komme spørsmål om ting jeg ikke kan noe om, og da må jeg spørre om hjelp. Og så vil det helt sikkert komme spørsmål om ting jeg ikke har tenkt på. Dette er gjerne de beste spørsmålene, for da lærer jeg noe nytt. 

– Og ikke minst, jeg lærer hva folk er opptatt av - og det er viktig for meg. For endringene vi nå står overfor vil være omfattende, og de vil skje fort. Vi er nødt til å være gode til å lytte til våre innbyggere, ha tett dialog og sette det i system. Dette er én av tingene vi kan gjøre, ved å åpne denne kanalen, og være så åpne og tilgjengelige som mulig - både folkevalgte og oss i administrasjonen, sier Herheim.  

Gro Herheim Sliperiet 3
Gro Herheim samlet nylig alle lederne i Larvik kommune på Sliperiet - der hun snakket om utfordringene organisasjonen står overfor i årene framover når behovet for tjenester går opp, uten at ressursene holder tritt. Foto: Oleg Nemchenko

Vil at innbyggerne skal være stolte

Planen er å gjøre dette til en fast spørsmål-og-svar-spalte, og kommunedirektøren vil stille opp minst én gang i måneden i tiden framover. 

Andre kommunalsjefer og folkevalgte kan også være aktuelle gjester - for eksempel har vår nye ordfører Birgitte Gulla Løken sagt ja til å være med. 

Men først ut er altså Herheim på mandag. 

– Synes du det blir skummelt å eksponere seg? 

– Jeg er ikke så glad i oppmerksomhet rundt min person, fordi jeg synes det er høyst uinteressant. Så jeg er litt redd for at det blir oppmerksomhet på meg framfor oppmerksomhet på de veldig viktige veivalgene Larvik står overfor, og hvor stolte Larvik skal være av kommunen sin. For det er viktig for meg at innbyggerne fortsatt er og blir det. Vi må gjøre mer av det vi er gode på, ha fokus på det vi er enige om, sier Herheim. 

Tøff omstilling i vente

– Skal dette bli en forsvarstale for Larvik kommune?

– Nei, for vi gjør feil, og det må være åpne om av hensyn til våre innbyggere, ansatte og folkevalgte, for å sikre god kvalitet i våre tjenester.

– Det jeg prøver å si er at det strammer seg til, spesielt i helse- og omsorgstjenestene, og at det vil bli enda strammere fremover. Vi sitter ikke med ressursene nå som vi skulle ønske for å forberede oss for framtida. Våre folkevalgte har mange krevende dilemma og valg de skal ta de nærmeste årene. Og jeg kjenner på ansvaret i å skulle gi de våre aller beste råd fremover, når verden endrer seg raskere og raskere, og risiko og konsekvenser av våre valg blir vanskeligere å forutsi.

– Tør du svare på de mer ubehagelige spørsmålene?

– Det skal gå bra. Det er ikke sikkert jeg vet svaret, og veldig ofte gjør jeg ikke det. Det er derfor jeg bare jobber med folk som er smartere enn meg på det de driver med, så da må jeg spørre noen om hjelp. 

– Synes du det er vanskelig å forklare innbyggerne hvorfor kommunen opptrer som den gjør i ulike saker? 

– Vi har 48 000 innbyggere som er veldig forskjellige. Noen er digitale, andre ikke. Noen liker å lese langt, de fleste ønsker god informasjon raskt. Noen har spesifikke behov for å høre om akkurat den og den tjenesten akkurat nå, mens andre ønsker mer overordnet informasjon. Behovene er så forskjellige at det naturligvis er krevende. Derfor er det desto viktigere å lytte til hva folk er opptatt av, sier Gro Herheim.

Send spørsmål til kommunedirektøren
Til toppen