Blant de beste i landet

I en ny ekstremværrapport er Larvik kommune på topp tre blant de store kommunene i Norge.

Fagsjef for beredskap Johannes Sjo Steinsvåg, ordfører Birgitte Gulla Løken og varaordfører Gina Merethe Johnsen diskuterer rapporten. I kategorien store kommuner (20 000 til 50 000 innbyggere) toppes listen av kommunene Sola, Indre Østfold og Larvik.

For tredje gang har CICERO Senter for klimaforskning, på oppdrag fra forsikringsselskapet If, gjennomført en omfattende kartlegging av norske kommuners klimatilpasningsarbeid.

På landsbasis havner Larvik på en 14. plass.

– Dette er veldig moro! Vi er veldig stolte av å kunne si at vi er topp tre i klimatilpasning blant de store kommunene i Norge. Det er alltid gøy å se at jobben som legges ned gir resultater, sier ordfører Birgitte Gulla Løken.

Hun forteller at det er viktig løfte både de som utarbeider planene og de som gjennomfører dem i praksis.

– Klimaendringene kommer enten vi vil eller ikke, og det er avgjørende å beholde den gode kompetansen og gjennomføringsevnen vi har i kommunen i årene som kommer.

Tilpasser seg til klimaendringene

I kommunens klima- og energiplan ble det tidlig satt lys på klimatilpasning med et eget fokusområde som går på nettopp dette med å tilpasse oss klimaendringene. Hovedutvalget miljø, kultur og næring vedtok 1. november at planen skal revideres i 2024.

– Vi har nå en 100 prosentstilling for å jobbe med beredskap på strategisk nivå. Både ordfører og jeg som er varaordfører er i beredskapsrådet, og vi ønsker å gi ros til administrasjonen som har satt dette på agendaen og sørget for forankring i hele kommunen, sier Gina Merethe Johnsen.

– En kommune som setter beredskap høyt

Johannes Sjo Steinsvåg begynte som fagsjef for beredskap 1. oktober.

– Som ganske nyansatt i kommunen kan jeg allerede skrive under på at det er en veletablert kultur i organisasjonen for å jobbe med beredskap og klimatilpasning. Vi er langt forbi der Totalberedskapskommisjonen ønsker at kommunene i Norge skal være. Blant annet er det tydelige forventninger i kommuneplanens arealdel, om hvordan kommunen må tilpasse seg klimaendringer. Også i kommunens overordnede risiko- og sårbarhetsanalyse er det identifisert flere risikofaktorer, hvor kommunen allerede har gjort tiltak, forteller Steinsvåg.

– Hva skjer videre med beredskapsarbeidet rundt klima i Larvik kommune?

– Jobben med klimatilpasning er ikke over selv om vi får en god plassering i rapporten. Det som blir viktig i tiden fremover, for å forberede oss på mer ekstremværhendelser, vil være å videreføre den gode jobben som allerede gjøres. Samtidig er det viktig å alltid etterstrebe å bli bedre, og der er den nye rapporten et godt sted å starte, for å se hvor vi har mest forbedringspotensial.

Han trekker også fram at det er viktig å øke den interne kompetansen i kommunen.

– Vi må hente kunnskap og erfaringer fra andre kommuner som har måttet håndtere ulike ekstremværhendelser. Kunnskapen vi allerede har, og ny kunnskap som hentes inn, vil være avgjørende i all fremtidig planlegging og byggesaksbehandling.

Godt rustet

Alle tre vil også skryte av dem som er ute når det faktisk skjer noe. Der scorer også Larvik bra i undersøkelsen, med full pott.

– Den gode jobben som gjøres blant de ansatte må videreføres. Det er de som er der ute som gjennomfører det som står i planene, i praksis.

Ordfører Gulla Løken trekker også fram at kommunikasjon og formidling til innbyggerne i kommunen er viktig.

– Hva kan de selv gjøre for å begrense skade, hvordan kan de sikre at de selv har god egenberedskap?

Fagsjef for beredskap Johannes Sjo Steinsvåg legger til:

– Selv om vi prøver å forberede oss på det som kan komme, vil vi aldri kunne forebygge oss ut av alle potensielle hendelser. Men kommunen har både planer og ressurser for å håndtere uønskede og uforutsette konsekvenser av blant annet ekstremvær. Vi føler oss trygge på at Larvik kommune er godt rustet, både til å takle det som kan komme, og å jobbe videre med beredskapen for fremtidig ekstremvær.