Plantet "fredstre" i Badeparken

Denne uken ble det plantet et Ginko-tre i Badeparken.

Ordføreren i Larvik har i flere år vært med i "Mayors for peace" - ordførere for fred. Dette er en stor internasjonal organisasjon mot atomvåpen.

Denne uken ble det plantet et Ginko-tre i Larvik. Det ble en flott seremoni med tilskuere både fra den lokal organisasjonen i Nei til Atomvåpen, politikere og «trevenner».

Ginko biloba

6. August, 1945 ble Hiroshima forvandlet til aske av en atombombe. 120 000 innbyggere døde momentant, ti-tusener kort tid etter.

Et A-bombet tre som bivånet de grusomhetene en atombombe kan forårsake, hadde gitt frø som spiret igjen opp av asken. Dette ga innbyggerne håp og mot til å leve videre, som en symbolsk beskjed om fjerning av alle atomvåpen og en virkeliggjøring av evig fred.

Larvik kommune har nå et eksemplar av fredstreet og det er vårt inderlige håp at det vil bli tatt godt og kjærlig vare på av alle kommunens innbyggere, og at det vil tjene som et symbol på dette steds fredsønske.

Les mer om prosjektet og Mayors for peace.

web_ginko biloba.jpg