17. mai: - Plukk bøkeløvet på Bøkkerfjellet!

Bøkepynt på 17. mai? Plukk løvet på Bøkker´n!

Mange Larviksfolk vil pynte med bøkeløv til 17. mai. Vi får henvendelser fra flere 17. mai-komiteer og vet også at mange privatpersoner plukker selv.

Det er ikke lov til å plukke bøkeløv i Bøkeskogen på grunn av plantesykdommen Phytophthora. Den spres via jord og plantemateriale, og det er derfor ferdselsforbud utenfor stiene i Bøkeskogen.

På Bøkkerfjellet gror det opp mye oppslag av bøk som har sådd seg selv fra bøketreet som står der. For å unngå at utsikten gror igjen må disse fjernes.

Untitled Design (2)
BØK PÅ BØKKER´N: både bøkeløv til 17. mai og bidrag til god utsikt fra byens fineste utsiktspunkt.
Ønsker du å pynte med bøkeløv til 17. mai -  plukk løvet som gror opp på Bøkkerfjellet. Da får du både bøkeløv til 17. mai og er med på å bidra til god utsikt fra byens fineste utsiktspunkt.

Hvis 17.mai-komiteer eller andre ønsker større bøkegreiner enn "bukettstørrelsen" som vokser på Bøkkerfjellet, kan kommunen hjelpe:

Meld inn behov og kontaktinformasjon til servicetorget@larvik.kommune.no senest 15. mai. Vi kutter da ned bøkegrener og legger til avhenting ved "Lille Bøkeskogen" på nordsiden av Lovisenlund, i Gamle Kongevei nedenfor avkjøringen til Dronning Gydas vei.