Bøkkerfjellet og byheis - om prosjektet

Larvik har store avstander og høydeforskjeller i sentrum. Kan vi få en byheis til Larvik?

Det er behov for å binde bydelene i sentrum tettere sammen, og minske opplevelsen av avstand. Forbindelsen mellom sjøfronten og sentrumskjernen ved Torget er dårlig.

Høydeforskjell = barriere

Høydeforskjellen fungerer som en barriere, selv om avstanden i luftlinje er kort, og både jernbanesporene og Storgata bidrar til å forsterke denne effekten. For å knytte øvre og nedre del av sentrum sammen, og sjøfronten sammen med Bøkeskogen, foreslås det å opparbeide en tydelig ny forbindelse for fotgjengere og syklister.

Bypromenaden strekker seg fra Tollboden via en eventuell heis til Bøkkerfjellet, Odberg kvartalet/Feyers gate, Torget, Sigurds gate, til Lilletorget og videre opp Nygata til Bøkeskogen.

Promenaden starter nede ved Tollboden, som er et viktig punkt i møte med Strandpromenaden.

Sentrumspark på Bøkkerfjellet

Fra Indre havn løftes ønsker Larvik kommune å etablere en ny sentrumspark på Bøkkerfjellet via en eventuell byheis som kommunikasjonsåre. Heisen skal utvikles som en attraksjon og nytt landemerke, med arkitektoniske kvaliteter som i seg selv vil trekke besøkende.

Panoramautsikten kan brukes som ressurs i utformingen av sentrumsparken, med serveringstilbud slik som på Ekeberg i Oslo og Fløien i Bergen.

I sentrumsparken bør det også anlegges en spektakulær og moderne lekeplass, som vil trekke barnefamilier til sentrum.

Dramatisering av spranget mellom sjøen og torget, utsikt, leke- og aktivitetsmuligheter og frodige, grønne gågater med vannelementer er stikkord for utviklingen.

Bøkkerfjellet Og Larvik I Gamle Dager