Låner ut gratis kiosker til julemarked

Småprodusent, håndverker eller lokal kunstner fra Larvik? Da kan du få låne de nye kioskene våre gratis for å selge julegaver på torget i desember!

Julemarkedet åpner 1. desember og vi håper å kunne fylle opp med nok aktører slik at vi kan ha fullt belegg helt frem til jul. Vi begynner med å fylle opp ovale helger fra torsdag til søndag.

– Vi ønsker en god en miks, og gjør et valg basert på det. De skal utfylle hverandre, forteller Ingerid Heggelund.

Tilgang til strøm og lys er gratis. Det vil også være mulig å bruke plassen på utsiden av kiosken til salg. Julemusikk blir det også!

– Kioskene skal også kunne lånes ut i andre sammenhenger, forteller Heggelund. Det kommer vi tilbake til.

Bodene som pleier å stå på øvre del av torget vil fortsatt stå der, informerer hun. Her vil det blant annet selges småkaker til jul.

Bygger Torgkisoker
Tak Torgkiosker

Fem kiosker

Bakgrunnen for de nye kioskene kom da Larvikbanken støttet kommunen med vinterlys på torget i vinter.

– Ballen rullet, og ved å spleise midler fra byutviklingsprogrammet og Larvikbanken får vi nå produsert fem kiosker i samarbeid med iVekst, og vi har planer om å bygge flere, forteller Ingerid Heggelund i Larvik kommune. Hun jobber med byutvikling i kommunen.

I tillegg kommer det to moderne drivhus som kan brukes til sitteplasser eller salg.

Er du interessert?

Ønsker du å låne ut kiosken for å selge julegaver i desember? Meld interessen din til Ingerid på e-post, ingerid.heggelund@larvik.kommune.no. Merk e-posten “Larvik kioskkompani”.

En forutsetning for å booke er at interesserte forplikter seg til en eller flere langhelger i desember.

Vi kan ikke love alle, og understreker at hovedmålgruppa er lokale småprodusenter, håndverkere og kunstnere.

Bygger Torgkisoker (2)
Tak Torgkiosker (2)

Inspirert av Narvesens tårnkiosker

Kioskene er inspirert av de gamle Narvesen-kioskene. I 1897 utlyste Narvesen en arkitektkonkurranse for å få de vakreste og mest fremtredende kioskene. Tårnkiosken til arkitekt J.H. Berner gikk av med seieren, og året etter var åtte tårnkiosker bygget.

I Larvik var det tre slike kiosker, og det er ikke tilfeldig.

– Det er er ekstra gøy at gründeren av Narvesen, Bertrand Narvesen, kom fra Larvik, sier Ingerid Heggelund.

Narvesen Storgata I Larvik
Narvesen Larvik Togstasjon

– Moro å være med på

Erik Aasheim er prosjektleder i iVekst, og har ansvaret for design og bygging.

Snekker Jan Qazola snekrer, mens Frode Gjestrum sveiser.

– Det er moro å være med på dette, og det er fint å gi tilbake. Vi står på for å få ferdigstilt kioskene. Det blir spennende å se miljøet det blir rundt torget når de kommer på plass, forteller Aaasheim.

Sveiser Torgkiosker