Lokale organisasjoner som er registrert i Frivillighetsregisteret, kan søke om statlig integreringstilskudd
I 2024 skal Larvik kommune dele ut 933 620 kroner til lokalt inkluderingsarbeid i denne ordningen, på vegne av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).
Frist for å søke
Søknadsfristen i 2024 er 15. april.
Merk at fristen fra neste år vil være 15. februar.
Hvem kan søke - og til hva?
Frivillige organisasjoner som er registrert i Frivillighetsregisteret kan søke. Organisasjonene må være registrert med adresse i Larvik kommune.
Alle lokale frivillige organisasjoner kan søke om prosjektmidler i ordningen. Innvandrerorganisasjoner har i tillegg mulighet til å søke om driftsstøtte.
Det gis bare støtte til tiltak som foregår innenfor Larviks kommunegrenser.
Målet med tilskuddsordningen er å øke arbeids- og samfunnsdeltakelsen blant personer med innvandrerbakgrunn, gjennom å:
A. Øke mangfold, deltakelse og fellesskap i lokalsamfunn og i det frivillige organisasjonslivet, blant annet ved å motvirke utenforskap, rasisme og diskriminering og bidra til tillit og tilhørighet.
B. Øke kunnskapen om det norske samfunnet og styrke kvalifisering for deltakelse i arbeid og utdanning blant annet ved å bidra til bedre norskferdigheter og digitale ferdigheter.
C. Forebygge negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, kjønnslemlestelse og tvangsekteskap, og styrke likestilling mellom kjønnene.
Kriteriene for tilskuddsordningen er fastsatt i forskrift av 2. januar 2024.
Last ned forskriften herHvordan vurderer vi søknadene?
I vurderingen av søknadene legger Larvik kommune vekt på:
- En tydelig målsetting som er i samsvar med målene for ordningen
- En tydelig målgruppe som er i samsvar med målgruppe for ordningen
- En realistisk plan for gjennomføring og fremdrift
- Graden av frivillig innsats
- Et realistisk budsjett med samsvar mellom søknadsbeløp, planlagte aktiviteter og resultatmål
- Organisasjonens regnskap og totale økonomi, inkludert støtte fra andre finansieringskilder
- Organisasjonens kompetanse, inkludert tidligere erfaring og måloppnåelse
- Organisasjonens vurdering av utfordringer som kan oppstå i gjennomføringen av tiltaket og hvordan organisasjonen kan løse disse utfordringene
Om prosjekttilskudd
Prosjekttilskudd gis til tiltak eller prosjekter som har personer med innvandrerbakgrunn som hovedmålgruppe, og som bidrar til å nå ett eller flere av målene A, B og/eller C (ovenfor).
Prosjekttilskudd kan søkes av alle kommunens lokale frivillige organisasjoner.
Det gis bare støtte til tiltak som foregår innenfor Larviks kommunegrenser.
Larvik kommune gir i hovedsak ettårig tilskudd. For prosjekter med lengre varighet, er det mulig å fremme søknad om IMDi-midler til samme tiltak inntil tre år på rad.
Prosjektmidlene kan ikke benyttes til:
- investeringer og anskaffelser
- generell drift av organisasjonene
- konferanser, seminarer og lignende for offentlig ansatt
Vedlegg til søknad om prosjekttilskudd:
- prosjektbeskrivelse
- budsjett for prosjektet
- fremdriftsplan
Om driftstilskudd (til innvandrerorganisasjoner)
Driftstilskudd kan gis til lokale innvandrerorganisasjoner (som er registrert i kommunen).
”Lokal innvandrerorganisasjon” betyr i denne sammenheng en organisasjon hvor flertallet av medlemmene har innvandrerbakgrunn og har bostedsadresse i kommunen, og der organisasjonen både er registrert og har hoveddelen av aktivitetene sine i kommunen.
For å få driftstilskudd er det en forutsetning at organisasjonen aktivt arbeider for å øke arbeids- og samfunnsdeltakelsen blant personer med innvandrerbakgrunn.
I tillegg må organisasjonen ha eksistert i minimum ett år på søknadstidspunktet, og ha minst 20 tellende medlemmer.
Driftsstøtte kan ikke gis til tros- og livssynssamfunn eller organisasjoner som mottar driftsstøtte fra andre statlige tilskuddsordninger.
Søknadene om driftstilskudd blir vurdert opp mot målene om å:
- styrke innvandreres deltakelse i lokalsamfunn og i det frivillige organisasjonslivet
- styrke innvandrerorganisasjoners kompetanse og kapasitet
- øke innvandrerorganisasjonenes samarbeid med det offentlige og med andre frivillige aktører
Vedlegg til søknad om driftsstøtte
- årsrapport eller årsmelding fra siste driftsår
- regnskap fra siste driftsår
- budsjett for søknadsåret
- oversikt over foreningens planlagte aktiviteter (i søknadsåret)
- organisasjonens vedtekter (som blant annet viser foreningens formål)
- egenerklæring på at organisasjonen oppfyller kravene til innvandrerrepresentasjon
- egenerklæring for antall tellende medlemmer
Denne malen kan du bruke som hjelpemiddel når du skal søke om driftstilskudd.
Kontaktpersoner
Helene Gutterød Huseby (migrasjonsrådgiver)
E-post: helene.gutterod.huseby@larvik.kommune.no Telefon: 46 65 06 29
Silje Strømberg (Kulturavdelingen)
E-post: silje.stromberg@larvik.kommune.no Telefon: 98 23 19 47
Mari Sørensen (Idrettsavdelingen)
E-post: mari.sorensen@larvik.kommune.no Telefon: 98 82 73 63