Slik ble Hagadumpa aktivitetspark en realitet

Innhold

Lørdag 23. august 2025 åpnet Hagadumpa aktivitetspark, etter flere års planlegging og arbeid. Her er historien om hvordan ideen oppsto - og hvordan den ble realisert.

Sklia I Hagadumpa
Slik ser det ut på toppen av sklia i Hagadumpa - etter at du først har forsert de 60 trappetrinnene i larvikitt.

Hagadumpa er det sentrale nærmiljøanlegget for Hagaområdet. På vinterstid har området lenge vært et populært sted for aking, men lite å finne på i sommerhalvåret. 

Nå er en av Norges lengste sklier i et åpent anlegg, bygget i den gamle hoppbakken. Sklien har integrert LED-belysning, hvor lyset i øvre og nedre del av sklien er fast, mens lysene inne i sklia følger den som sklir nedover. Sklien har tunnelform, der øvre halvdel av sklieløpet er gjennomsiktig, slik at lyset kan ses både på utsiden og innsiden.

Fra bunnen av bakken og opp til sklieplattformen er det en 1,5 meter bred terrengtrapp i larvikitt. I tillegg til å være tilkomsten til sklien, er trappen også en del av stinettet i området, slik at den kan brukes til trappeløp som en del av joggeturen.

Og på sikt er det et mål å få etablert en universelt utformet sti fram til amfiet og trappen opp til sklien. Vi har planlagt og søkt om tilskudd til denne, slik at alle kan være med helt fram og nyte utsikten der oppe fra.

Masse aktiviteter i anlegget

I anlegget kan du finne følgende fasiliteter:

  • Basketbane med sitteamfi
  • Fugleredehusker
  • Karusell
  • Fotballbane
  • Steinspiral som kan hoppes eller sittes på
  • Gapahuk med bålpannne – der det er god anledning til å ta med seg ved og grille medbrakt mat, og mulighet for å lade mobilen
  • WIFI-tilgang i parkens sentrale område
  • Naturlig klatrevegg (krever klatreerfaring/ sikring med tau)
  • Natur som innbyr til frilek og fysisk utfoldelse
  • Gode akemuligheter når det er snø
  • Barne-/ familievennlig diskgolfbane etableres høsten 2025

Aktivitetsparken er prosjektert av Larvik kommune, og bygget av Strandman AS. Sklien og aktivitetsutstyr er levert av Kompan AS.

I tillegg til å være til glede for nærområdet, har Hagadumpa en tett beliggenhet til turveien på den nedlagte E18–strekningen som gjør området godt egnet som “en morsom omvei” og kan bidra til økt bruk av turveien.

Videre utvikling

Hovedmålgruppen for de aktivitetene som nå er bygget i Hagadumpa er barn og unge i aldersgruppen 10+ år . På sikt (forutsatt finansiering) er ønsket og planen å utvide med flere aktiviteter som treffer enda bredere, både yngre og eldre, og flere aktiviteter som kan brukes uavhengig av funksjonsnivå.

Ladeuttak Hagadumpa
Det er både wifi og lademuligheter i Hagadumpa aktivitetspark.

Landskapsarkitektfirmaet Asplan Viak har på oppdrag fra kommunen laget skisser til videreutvikling av parken, med flere spesialdesignede lekeelementer, og et formspråk som er inspirert av naturen på stedet og retro gaming-grafikk. En hovedtanke i prosjektet er at aktiviteter, installasjoner og spillet skal spille på lag med naturkvalitetene på stedet.

Helhetlig plan

En morsom omvei – Larvik tenker helt utenfor boksen

Høsten 2020 meldte Larvik kommune seg på konkurransen “En morsom omvei” i regi av Tverga. Målet med prosjektet til Tverga var å skape mer aktivitetsvennlige nærmiljøer hvor alle – uavhengig av alder, kjønn, funksjonsnivå og sosial bakgrunn – gis mulighet til bevegelse og fysisk aktivitet, tilpasset lokale behov og forhold.

Kommunens prosjektgruppe var en bredt sammensatt gruppe på fem personer, med representanter fra både folkehelse, idrett, park/friområder, arealplan og med kompetanse innenfor medvirkning.

Parcade
I prøveversjonen av Parcade-appen kan du bygge din egen avatar og løse utfordinger i parken - digitalt og fysisk.

I prosjektet ble deltakerkommunene veiledet gjennom “en morsom prosess” i flere faser, og til slutt satt Larvik kommune igjen med et konsept om å lage en gamingpark – ikke for å gamifisere aktiviteten, men for å aktivisere gameren. Dette ga mersmak hos Tverga.

– Da vi oppfordret kommunene i "En morsom omvei" til å tenke utenfor boksen, så hadde jeg ikke sett for meg at noen skulle ta den så langt som Larvik kommune her har gjort. Det å utvikle et digitalt spillunivers i kombinasjon med fysiske aktivitetsanlegg, og ikke minst få dette til å fungere sammen – er ingen enkel jobb, sier seniorrådgiver i Tverga, Vegard Sines Petersen.

– Det skulle jo i utgangspunktet bli en annen type møteplass, men etter å ha sett nærmere på hvem det er viktigst å nå og hvilke behov disse har, så har de endt opp med noe veldig innovativt, som nå utvikles på brukernes premisser.

Resultatet ble at Larvik, som én av seks kommuner, ble valgt ut og fikk midler fra Tverga til utvikling av en digital verden og bygging av fysiske aktiviteter i Hagadumpa for aldersgruppen 10-13 år som hovedmålgruppe.

Larvik kommunes idé og mål i dette prosjektet er å motivere barn og unge til å komme opp av gamingstolen og ut i aktivitet.

Nye hagadumpa lekeapparater og sklia

De håper at Hagadumpa kan være en møteplass hvor gamere kan møtes fysisk, i tillegg til å møtes i en virtuell verden. Parken kan bli sett på som et prosjekt for å motvirke utenforskap og den globale trenden hvor det blir mer og mer inaktivitet.

Vil bygge en digital verden

Qvisten fikk oppgaven med å digitalisere parken gjennom en app som gjenspeiler den fysiske verdenen, slik at man kan utfordre seg og tracke seg selv i appen om ønskelig. Dette er også i tråd med de unges ønsker og behov. En kombinasjon av det fysiske og digitale er grunnen til at Hagadumpa Parcade er noe helt nytt.

Konseptet Hagadumpa Parcade består av spesialdesignede lekeapparater og elementer som skal friste til lavterskel fysisk aktivitet, og målet er at disse aktivitetene skal bli koblet sammen med et mobilspill. Apparatene er inspirert av både naturen i området og retro gaming-grafikk, som vises gjennom det digitale «Parcade»-konseptet.

For å bruke spillene i appen må du faktisk være i parken. Først lager du din egen avatar – en digital figur – og når du kommer til parken, kan du samle mynter ved å delta i ulike aktiviteter. Spillet bruker de samme mekanismene som motiverer i gaming, men hensikten er å få folk ut i frisk luft, ikke bare sitte foran en skjerm.

Appen lanseres som en testversjon, og videreutvikles dersom prosjektet får mer finansiering.

Hagadumpa (2)
Slik så Hagadumpa ut før arbeidet med å oppgradere parken startet.

Alle fysiske tiltak er planlagt og bygget slik at de enkelt kan knyttes til den digitale spillplattformen når den blir klar, uavhengig av når og om appen blir realisert eller ikke, for her jobbes det fortsatt med å få på plass finansiering.

Medvirkning, samarbeid og spleiselag

I "En morsom omvei" har Tverga vært opptatt av å få frem innovasjon gjennom gode medvirkningsprosesser.

Hagatun velforening, som dekker 2 000 mennesker fordelt på 600 husstander, har engasjert seg for utvikling av området i mange år allerede. De har opp igjennom sørget for både belysning i akebakken, tilskudd til gapahuken på området, og at det er liv og røre i området vinterstid gjennom ake- og skidager. Styret i velforeningen har vært koblet på “En morsom omvei”-prosjektet allerede før søknaden til Tverga ble sendt inn.

I den tidlige fasen av prosjektet ble flere ulike alders- og målgrupper involvert; barn, ungdom, voksen, eldre, personer med nedsatt funksjonsevne, og med ulik kulturell og økonomisk bakgrunn. Da konseptet for prosjektet landet på gamingpark, etablerte Larvik kommune en fokusgruppe med unge som liker gaming. De har blitt involvert, lyttet til, og har aktivt fått delta i konseptutviklingen av Parcade-appen. 

Et spleiselag

Parken kunne ikke ha blitt til om det ikke var for et spleiselag som sammen gjorde dette mulig.

Fra Tverga fikk Larvik kommune i første omgang 500 000 kroner til et skisseprosjekt, før det ble gitt 2 millioner kroner til selve etableringen. Det kom også en tilleggsbevilling på 925 000 kroner til “steps and slide”, altså sklien med trappene, såkalt byggetrinn 1.

Både treningstrapp og basketbane med belysning er spillemiddelberettigede tiltak og har fått tildelt spillemidler.

I tillegg har Hagatun vel både fått 250 000 kr til fugleredehusker og karusell fra Sparebankstiftelsen Larvik, bidratt med egne midler til diskgolfkurver, og skaffet bevertning og premier til åpningsarrangementet fra lokale bedrifter.

Adkomst

Hagadumpa er lett tilgjengelig på sykkel via den gamle, nedlagte E18-traseen, og er den nordligste “perlen” på snoren av aktivitetsområder som ligger langs gamle E18.

Hagadumpa har flere adkomstmuligheter. Fra omkringliggende boligfelt er det mulig å komme via Myrveien, Hagaveien og gang-/sykkelsti fra Nordbyveien, og det er bussforbindelse til området via Hagaveien. 

Hovedparkeringsplassen for området er den nyetablerte parkeringsplassen ved Vestmarkveien som ligger i underkant av 500 meter fra området, med inngang fra den gamle E18-traseen.

 

Til toppen