Om Sentralen

Innhold

Velkommen til Sentralen - stedet der det skjer. Sentralen skal være et naturlig møtested for alle innbyggere i Lardal, og ønsker å være et midtpunkt for både aktivitet og samskaping. Biblioteket, frivilligsentralen og servicetorget har blitt til Sentralen, men 1+1+1 er mer enn 3. Sammen skal vi få til mye mer!

Sentralen er et åpent hus som innbyggerne skal føle både eierskap og tilknytning til. Biblioteket, frivilligsentralen, og servicetorget er bærebjelkene i Sentralen. Vårt samarbeid er styrket og vi jobber sammen for å hele tiden skape et bedre tilbud for innbyggerne. I tillegg til oss som allerede bor her, ønsker vi også at lag og foreninger og andre skal bruke Sentralen til sine aktiviteter.  

Du trenger ikke å ha et ærend for å ta en tur på Sentralen. Det holder lenge å ha lyst på en prat, eller en kaffekopp. Vi kan allerede tilby litt av hvert i tillegg til våre faste tilbud. Det viktigste er kanskje at vi nå kan ha åpent hver eneste ukedag. Vi har også en flott kaffemaskin der du kan kjøpe det meste et kaffehjerte måtte begjære.

I  lokalet vårt finner du også en lydtett smartboks. Hvis du trenger avveksling fra hjemmekontoret en dag, eller har et videomøte, er boksen et ypperlig alternativ. Etter hvert vil det også komme på plass en teknisk løsning  som muliggjør direkte kontakt med servicetorget, og møter med andre kommunale avdelinger. Følg med.

Om Sentralen i Svarstad

I 2019 ble Larvik kommune valgt ut som en av tre kommuner i et forskningsprosjekt om samskapende velferdsinnovasjon. Dette ble initiert fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og hadde ekstern finansiering til selve forskningsdelen av prosjektene. Larvik hadde som eneste kommune to  prosjekter hvorav det ene hadde overskriften “Forsøk med innbyggertorg i Svarstad” hvor første mål var å finne ut av hvorvidt det var et ønske og et behov for et innbyggertorg i Svarstad. 

I november 2019 ble det første møte i prosjektet gjennomført med representanter for bygda, Frivilligsentralen, servicetorget, biblioteket og USN. I oppstarten ble det diskutert mye hvilke behov bygda har, hva som skal til for å ta i bruk et innbyggertorg, hvordan legge til rette for det, samarbeid på tvers og etter hvert hva slags aktiviteter man kunne se for seg i det som kan kalles et felles hus.

Det er noen ytre rammer og begrensninger som må tas hensyn til for eksempel  at det er allerede tre eksisterende kommunale tjenester i lokalene som fortsatt skal ha sin drift. Dette ble sett på en styrke inn i prosjektet og som et grunnleggende og bærende element. Konklusjonen fra gruppa ble at “Ja, det er ønske om et innbyggertorg i Svarstad”.

Videre ble det utlyst en navnekonkurranse  der alle innbyggere kunne bidra med sitt forslag, og Sentralen ble stemt frem som det vinnende forslaget. Det henspeiler både til den gamle telefonsentralen som lå rett nedi Lågaveien, og skal være et symbolsk navn for hva huset nå skal bidra til; dialog, samarbeid, informasjonssentrum og å koble mennesker sammen. 

Det ble etablert et husråd (jfr avsnitt over) som sammen med Servicetorget, biblioteket og frivilligsentralen skal jobbe for å nå Sentralens mål.

 

Til toppen