- I tiden inn mot Kulturnatta 11. november vil vi publisere intervjuer med de seks vinnerne av Larvik kommunes hederspriser for 2023. Her er vinneren av kulturprisen, ung utøver - Ella Eidstad Pedersen.
«Dere har ett minutt på dere. Gå fram og gjør noe!»
Audition er i utgangspunktet ikke for de med dårlige nerver. Og særlig ikke i de tilfellene der man på forhånd ikke vet verken hva man skal gjøre, eller hvordan. Men det var blant annet slik det hørtes ut da dansetalentet Ella Eidstad Pedersen kjempet for å komme inn på Kunsthøgskolen i Oslo (tidligere Statens balletthøgskole) i fjor.
Skolens offisielle tall viser at 120 søkte seg til bachelorstudiet samtidsdans. Bare 12 av dem kom inn - én av dem var Ella fra Larvik.
Nå er hun godt inne i andreåret av utdanningen. Og selv om dagene er hektiske og intensive, er det akkurat dette livet 20-åringen ønsker seg.
– Hvordan er en typisk hverdag for deg?
– Det er dansing store deler av dagen. Skolen varer fra 09 til cirka 16.45 hver dag omtrent, og for det meste er det praktiske fag. Man havner i en liten boble her inne. Jeg går på skolen, danser, lager middag og legger meg til å sove. Det er fort sånn det blir, men jeg trives veldig godt med det. Verden har åpnet seg veldig opp på dansefeltet etter at jeg flyttet til Oslo, sier Eidstad Pedersen.
Vi ønsker at de skal være i stand til å hevde seg på toppnivå internasjonalt. Derfor tar vi bare inn dem vi tror kan komme dit
Hun er vinneren av Larvik kommunes hederspris for ung kulturutøver i 2023. Førstkommende lørdag klokka 12 får hun og de fem andre hedersprismottakerne sin hyllest på Sliperiet under Kulturnatta.
Markerte seg tidlig
For Ella kom nyheten om tildelingen som en stor overraskelse.
– Utrolig stas, og veldig uventet. Jeg hadde ikke søkt om noe, og visste ikke at jeg var nominert før jeg plutselig fikk melding om at jeg hadde vunnet hederspris. Jeg føler meg beæret over å få den, samtidig som jeg er usikker på om jeg fortjener det. Men det er veldig moro og fint at de gir oppmerksomhet til dansen i kulturlivet, sier hun.
Hun har vært en del av dansemiljøet i Larvik og Studio Nille siden hun var 4-5 år gammel. Først som elev ved danseskolen, senere i Aspirantkompaniet og Kompaniet. Studio Nilles kompanier tar opp elever som er «dedikerte, jobber selvstendig, vil fordype seg i og videreutvikle dansen».
I tillegg til dansetalentet har hun også et teatralsk talent, noe hun har vist gjennom roller i oppsetninger som Polarekspressen og som hovedrolle i filmsnutten «En mobbehistorie». I 2019 ble hun også valgt ut til å danse i Operaen i Bjørvika.
«Stolte danseelever så medelev Ella Eidstad Pedersen danse i operaen i På Tå Hev sin forestilling i kveld! «Du var helt fantastisk, Ella», sier alle elever og lærere på danselinja etter forestillingen», skrev Thor Heyerdahl videregående skole på sin Facebook-side etterpå.
To «reservemødre»
Sistnevnte er også det Eidstad Pedersen selv trekker fram som sitt stolteste øyeblikk så langt i dansekarrieren. Hver helg i ti uker dro hun inn til hovedstaden med toget - 06 på lørdager og 07 på søndager.
– Det var utrolig stas, minnes Ella.
– Føler du at du har ofret noe av ungdomstiden din på dette?
– Jeg har brukt mye av fritiden min, men opplever ikke at jeg har ofret noe. For jeg har hatt mye av vennegjengen min på Studio Nille. Og da er det ikke bare en vanlig trening, men at vi henger sammen som venner også. Så nei, det er ingenting jeg ville gjort annerledes. Det har vært mye moro, sier hun.
I tillegg trekker hun fram tidligere to sentrale skikkelser ved Studio Nille - Elin Rusti og Kaja Lauten - som svært betydningsfulle for egen karriere.
– Om ikke det var for Studio Nille hadde jeg ikke utdannet meg til å bli danser. Det viktigste de gjorde for meg da jeg var liten, var å vise meg hvor gøy det er å danse. Det viktigste er å holde på den gleden. Det er et vanvittig fint miljø der, og Elin og Kaja var som mine ekstra mødre. Jeg følte meg utrolig godt ivaretatt og sett, roser Eidstad Pedersen.
Nå står hun bokstavelig talt på egne bein. Og som elev ved Kunsthøgskolen i Oslo er det mange dører som etter hvert kan åpne seg.
Det trangeste nåløyet
Ved skolen er Anne-Linn Akselsen ansvarlig for bachelorprogrammet for samtidsdans. Hun har latt seg imponere over sin elev.
– Dette er det trangeste nåløyet i utdanningssammenheng i Norge. Bare det åpner en del dører. Vi har muligheten til å gi våre elever mange møter med profesjonelle kunstnere, potensielle kollegaer og arbeidsgivere. Og så er vi ganske bortskjemte ettersom vi har såpass få studenter per program. Dermed blir ting veldig nært og personlig, sier hun.
Akselsen nøler ikke med å sammenligne utdanningsløpet med toppidrett, med tanke på hvor intens danseopplæringen er, med to treningsøkter før lunsj, i tillegg til workshops som gjerne er av fysisk karakter.
– Og så er det noen teorifag. Men paradokset, når man driver med kunst, er at ting ikke er så enkelt å måle. Det kan ikke telles på sekunder, hvor langt man løper eller hvor høyt man hopper. Trangen til å uttrykke seg kunstnerisk skal kombineres med behovet for hvile og restitusjon, samtidig som de skal utvikle seg som mennesker. Det er en krevende og kompleks balansegang.
– Elevene våre skal overleve ute i et tøft arbeidsliv, og vi har et høyt ambisjonsnivå på deres vegne. Vi ønsker at de skal være i stand til å hevde seg på toppnivå internasjonalt. Derfor tar vi bare inn dem vi tror kan komme dit, sier hun.
Bare auditionprosessen viser hvor grundig man går til verks for å skille klinten fra hveten. Først måtte kandidatene sende inn søknad med motivasjonsbrev og CV. Så var det videosøknad med egenlaget dansesolo, før et utvalg ble kalt inn til fysisk audition.
Ella Eidstad Pedersen sier de fikk ett minutt på seg til å gå fram og «gjøre noe», uten forberedelse.
– Vi ble stilt litt på «spoten». Jeg gikk hjem og fikk beskjed samme kveld om at jeg var videre til neste runde. I den siste runden var det flere danseklasser, intervju med programansvarlig og faste lærere på huset, før vi skulle forberede en solo på 2-3 minutter som vi hadde laget selv. Den viste vi fram foran juryen og redegjorde for valgene vi hadde tatt. Deretter gikk det noen måneder før vi fikk vite hvem som kom inn. Det var noen nervepirrende måneder, sier hun.
– Hva er drømmen?
– Det var det, da… drømmen er å få jobb i et dansekompani utenfor Norge, for det finnes veldig lite her. Jeg ønsker å kunne jobbe med dans på fulltid i en periode, og så eventuelt være frilanser. Kanskje ta PPU og undervise senere, når det blir aktuelt. Først og fremst ønsker jeg en fast jobb, sier hun.
Et dansekompani er en fast gruppe dansere som jobber under en koreograf, som setter opp og viser forestillinger rundt omkring.
– Hvor vanskelig er det å få fast jobb?
– Det er vanskelig. I Norge er det bare to instanser som tilbyr fast stilling: Carte Blanche og Nasjonalballetten. Jeg kvalifiserer ikke for Nasjonalballetten, og i Carte Blanche må man være litt eldre enn hva jeg er når jeg går ut fra skolen her.
Stor tro på Ella
Men det finnes et stort, fritt scenekunstfelt som kan lage egne prosjekter. Og de aller fleste som jobber med dans, jobber som frilansere, sier Eidstad Pedersen.
Læreren hennes ved Kunsthøgskolen i Oslo er ikke videre bekymret på elevens vegne.
– Ella er utrolig åpen, nysgjerrig, ambisiøs og faglig veldig dyktig. Hun er så positivt innstilt til alt og veldig løsningsorientert. Derfor er det alltid en glede å ha henne med i gruppa. Det kommer til å gå bra med henne, det er jeg overbevist om, sier Anne-Linn Akselsen.
Vinneren av kulturprisen, Tor Bjørvik: – Føler ofte at jeg lever 100 år for seint Vinneren av byggeskikkprisen, Hege Sletsjøe og Eilert Sverdrup Gabrielsen: – Pappa var veldig syk, men fikk oppleve at det sto ferdig Vinneren av bevaringsprisen, Hans Per Bjerke og Iris Båfjord: 150 år gamle materialer ble til prisvinnende husPrisen Ung kulturutøver 2023
Juryens innstilling: Ella Eidstad Pedersen
Ella Eidstad Pedersen er 20 år, fra Larvik, nå bosatt i Oslo og student ved Kunsthøyskolen, der hun er i gang med Bachelor i samtidsdans. Ella er nominert for sin utøvelse innen dans. Dansebakgrunnen har hun fra Studio Nille, der hun har vært elev i flere år.
Juryens begrunnelse:
Dansemiljør i Larvik, med tradisjonsrike Studio Nille i front, sørger for at barn og unge (og voksne) i kommunen kan ha dans som kulturaktivitet i fritiden. Dans er trening og sosial kulturaktivitet, men først og fremst en unik mulighet for å uttrykke seg kreativt gjennom bevegelse. Juryen håper prisen kan bidra til å løfte dansefeltet og synliggjøre miljøenes viktige rolle i lokalsamfunnet.
Juryen mener det bør heies på unge som tar dansekunsten til et profesjonelt nivå gjennom sitt yrkesvalg. Juryen registrerer at Ella Eidstad Pedersen har opparbeidet seg bred og lang erfaring på dansefeltet allerede, og at hun har kommet gjennom nåløyet for å studere dans profesjonelt. Tidligere har hun gått alle nivåer og utøvd flere disipliner på kulturinstitusjonen Studio Nille, hvor hun samtidig har vært en aktiv og dedikert medspiller i dansemiljøet lokalt i Larvik. Både gjennom sin danseutvikling med gode presentasjoner og sin motiverende rolle innen dansemiljøet kvalifiserer hun til prisen Ung kulturutøver.
Kulturprisjuryen stiller seg samlet bak nominasjonen av en verdig kandidat og innspiller Ella Eidstad Pedersen til Larvik kommunes - Ung Kulturutøver 2023.