Velkommen til Thor Heyerdahls vandreutstilling

Vandreutstillingen har vært verden rundt, og nå er den i Larvik.

Heyerdahl Utstilling På Sliperiet Sommer 2024
Velkommen til visning av Thor Heyerdahls liv og virke via en flott fotoutstilling på galleriet i Sliperiet

Utstillingen om Thor Heyerdahls liv og virke vises på galleriet i Sliperiet. Torsdag 20. juni klokka 14.00 er det offisiell åpning.

Vandreutstillingen viser livet og de mest kjente ekspedisjonene til Thor Heyerdahl i form av store fotomontasjer med tekst og bilder. Den tar for seg livet til eventyreren og slipper oss litt tettere på livet til den mannen som mange mener er verdens mest kjente nordmann.

110 år siden Heyerdahl ble født

I år er det 110 år siden Thor Heyerdahl ble født i Larvik. I jubileumsåret vil Thor Heyerdahls tilknytning til Larvik bli markert på flere måter.

Heyerdahls urne bringes nå hjem fra Italia, og han vil få et nytt hvilested i Larvik. Fredag 21. juni blir det minnestund og urnenedsettelse, i Larvik kirke.

Thor Heyerdahl ville ikke forholde seg til grenser og et av hans mest kjente sitater er:

Borders? I have never seen one, but I have heard they exist in the minds of some people.

Verdensberømt æresborger

Thor Heyerdahl var både en verdensborger og han er en av Larvik kommunes æresborgere. Hans ekspedisjoner med Kon-Tiki, Ra-flåtene og Tigris, gjorde ham verdensberømt.

– Det er en ære for oss på Sliperiet å vise frem denne flotte vandreutstillingen, som har vært vist verden rundt. Vi håper både Larviks innbyggere og turister tar en tur innom Sliperiet for å se hva æresborgeren har drevet med gjennom sitt liv og virke, sier Tine Gran Østby i kulturavdelingen.

Du kan også se en fotoutstilling i foajeen med vinnerne av Thor Heyerdahl-stipendet, som er en nasjonal konkurranse for elever i videregående skole. Tema er migrasjon og identitet, og du får se sju forskjellige, unike bidrag i sjangeren fotokunst, produsert av elever i videregående skole, fra hele landet.

Begge utstillingene er et samarbeid mellom Larvik kommune, Thor Heyerdahl-instituttet og Vestfoldmuseene, og blir hengende hele sommeren. Velkommen!

Veggmaleri Thor Heyerdahl
Thor Heyerdahl er en av Larviks æresborgere som har blitt til veggmaleri i Larvik sentrum,