Husker du konkurransen «En morsom omvei» hvor Larvik kommune vant 2,5 millioner kroner til å “gamifisere” uteområdet i Hagadumpa? Nå nærmer det seg realisering for den kommende gamingparken, og det er basert på medvirkning fra barn og ungdom.
I løpet av kort tid varsles de nærmeste naboene til Hagadumpa om at Larvik kommune søker om å bygge på området. Byggesøknaden er det siste som gjenstår før byggestart – som, hvis alt går etter planen, går i gang våren 2025.
En av Norges lengste sklier
Hagadumpa er det sentrale nærmiljøanlegget for Hagaområdet. På vinterstid er området et populært sted for aking, men i varmere tider blir det dessverre lite brukt. Dette ønsker velforeningen i området og prosjektleder i Larvik kommune, Guro Hessner, å gjøre noe med:
– Planen er å bygge en av Norges lengste sklier i den gamle hoppbakken med integrert LED-belysning, hvor lyset i øvre og nedre del av sklien er fast, mens lysene inne i sklia følger den som sklir nedover. Sklien skal ha en tunnelform, der øvre halvdel av sklieløpet er gjennomsiktig, slik at lyset kan ses både på utsiden og innsiden.
Men man må gå eller løpe opp for å kunne skli ned. Attraksjonen er nemlig tenkt å gå begge veier. Fra bunnen av bakken og opp til sklieplattformen anlegges det en 1,5 meter bred terrengtrapp i larvikitt.
– I tillegg til å være tilkomsten til sklien, vil trappen også være en del av stinettet i området, slik at den kan brukes til trappeløp som en del av joggeturen.
Larvik kommune søker også om å bygge amfier, basketballbane og lekeapparater på området.
Vil bygge en digital verden
Qvisten Animation, som er en del av gjengen bak filmene om Flåklypa og Bukkene Bruse, er også involvert. Planen å digitalisere parken gjennom en app som gjenspeiler den fysiske verdenen, slik at man kan utfordre seg og tracke seg selv i appen om ønskelig. Dette er også i tråd med de unges ønsker og behov. En kombinasjon av det fysiske og digitale er grunnen til at Hagadumpa Parcade er noe helt nytt.
Første byggetrinn planlegges slik at elementene skal kunne stå for seg selv, uavhengig av når og om appen blir realisert eller ikke, for her jobbes det fortsatt med å få på plass finansiering.
– Alle tiltak planlegges og bygges slik at de enkelt kan knyttes til den digitale spillplattformen når den blir klar, forteller Hessner.
Larvik tenker helt utenfor boksen
Høsten 2020 meldte Larvik kommune seg på konkurransen i regi av Tverga. Målet med prosjektet til Tverga var å skape mer aktivitetsvennlige nærmiljøer hvor alle – uavhengig av alder, kjønn, funksjonsnivå og sosial bakgrunn – gis mulighet til bevegelse og fysisk aktivitet, tilpasset lokale behov og forhold.
I prosjektet ble deltakerne veiledet gjennom “en morsom prosess” i flere faser, og til slutt satt Larvik kommune igjen med et konsept om å lage en gamingpark – ikke for å gamifisere aktiviteten, men for å aktivisere gameren. Dette ga mersmak hos Tverga.
– Når vi oppfordret kommunene i "En morsom omvei" til å tenke utenfor boksen, så hadde jeg ikke sett for meg at noen skulle ta den så langt som Larvik kommune her har gjort. Det å utvikle et digitalt spillunivers i kombinasjon med fysiske aktivitetsanlegg, og ikke minst få dette til å fungere sammen – er ingen enkel jobb, sier seniorrådgiver i Tverga, Vegard Sines Petersen.
– Det er så viktig at vi har fremoverlente kommuner som Larvik, som våger satse på nyskapende aktivitetstilbud. Det kan bane vei for mange andre og er god inspirasjon.
De unge har vært med hele veien
I "En morsom omvei" har Tverga vært opptatt av å få frem innovasjon gjennom gode medvirkningsprosesser.
– Og her vil jeg berømme Larvik kommune for å ha etablert en fokusgruppe med unge som liker gaming. De har blitt involvert, lyttet til, og har aktivt fått delta i konseptutviklingen. Det skulle jo i utgangspunktet bli en annen type møteplass, men etter å ha sett nærmere på hvem det er viktigst å nå og hvilke behov disse har, så har de endt opp med noe veldig innovativt, som nå utvikles på brukernes premisser, sier Petersen.
Asplan Viak har laget skissene til parken med flere spesialdesignede lekeelementer, og et formspråk som er inspirert av naturen på stedet og retro gaming-grafikk. En hovedtanke i prosjektet er at aktiviteter, installasjoner og spillet skal spille på lag med naturkvalitetene på stedet.
– Innenfor det overordnede konseptet er hovedmålsettingen å skape elementer som er åpne for tolkning, skaper nysgjerrighet og motiverer til utforskning, aktivitet og spontane sosiale treff, sier landskapsarkitekt Simon Kristoffer Blix i Asplan Viak.
Larvik kommunes idé og mål i dette prosjektet er å motivere barn og unge til å komme opp av gamingstolen og ut i aktivitet. De håper at Hagadumpa kan være en møteplass hvor gamere kan møtes fysisk, og ikke bare i en virtuell verden. Parken kan bli sett på som et prosjekt for å motvirke utenforskap og den globale trenden hvor det blir mer og mer inaktivitet.
– Dette har vi venta på i mange år
Hagatun velforening, som dekker 2 000 mennesker fordelt på 600 husstander, har engasjert seg for utvikling av området i mange år allerede. De har opp igjennom sørget for både belysning i akebakken, tilskudd til gapahuken på området, og at det er liv og røre i området vinterstid gjennom ake- og skidager. Styret i velforeningen har vært koblet på “En morsom omvei”-prosjektet allerede før søknaden til Tverga ble sendt inn.
Velformann, Dag Thorstensen, har sittet i velforeningen i 21 år, og utviklingen av Hagadumpa har lenge stått på tapetet. Nå som planene i parken går mot realisering er velformannen begeistret over mulighetene det kan skape.
– Vi er kjempepositive. Vi håper at Hagadumpa nå blir en møteplass på sommeren, slik som det er på vinteren, sier han.
I tillegg til å være til glede for nærområdet, har Hagadumpa en tett beliggenhet til turveien på den nedlagte E18–strekningen som gjør området godt egnet som “en morsom omvei” og kan bidra til økt bruk av turveien.
Et spleiselag
Parken kunne ikke ha blitt til om det ikke var for et spleiselag som sammen gjorde dette mulig.
Fra Tverga fikk Larvik kommune i første omgang 500 000 kroner til et skisseprosjekt, før det ble gitt 2 millioner kroner til selve etableringen. Det kom også en tilleggsbevilling på 925 000 kroner til “steps and slide”, altså sklien med trappene, såkalt byggetrinn 1.
Både treningstrapp og basketbane med belysning er spillemiddelberettigede tiltak, og vil til sammen kunne hente ut ca. 900 000 kroner i spillemidler. Det er allerede tildelt spillemidler til basketbanen, mens søknad om treningstrapp og belysning er sendt inn i forbindelse med årets tildeling.
Kontaktpersoner
Guro Hessner, prosjektleder Larvik kommune, telefon 98 25 32 80
Vegard Sines Petersen, seniorrådgiver i Tverga, telefon: 916 90 583
Simon Kristoffer Blix, landskapsarkitekt Asplan Viak, telefon: 486 00 608