Liv og røre i Larvik

Denne uka var nesten 500 lærere, assistenter, SFO-ledere og rektorer samlet til planleggingsdag for Liv og røre-programmet. – Gøy og inspirerende, forteller deltakerne.

Planleggingsdag Med Liv Og Røre 16082023 (2)
Foto: Oleg Nemchenko

– Liv og røre skal bidra til bedre læring, trivsel og helse for barn og unge i skoler og SFO,  forteller Jorunn Borge Westhrin, som leder for Liv og røre i fylkeskommunen.

Hun er omringet av folk på alle kanter, som ler, løper, leker og lærer.

Vi lærer mer når vi er aktivitet

Fysisk aktiv læring

Planleggingsdagen startet i Bølgen kulturhus med velkomst fra virksomhetsleder for skole, Kjell Jensen, etterfulgt med informasjon om Liv og røre-modellen og fysisk aktiv læring (FAL) som metodevalg i fag.

I Indre havn og på Tollerodden var det praktiske økter som handlet om fysisk aktiv læring.  De fikk også høre mer om hvordan de kan jobbe med å implementere Liv og røre på sin egen skole.

– Fysisk aktiv læring skal bidra til at barn og unge er fysisk aktive i minst 60 minutter daglig, jamfør nasjonale anbefalinger, forteller Westhrin.

Planleggingsdag Med Liv Og Røre 16082023 (11)
Ali Demir, Anita Farmen Glenna og Elisabeth Walderhaug Larsen ble inspirert på planleggingsdagen, og gleder seg til å ta med ny kunnskap til skolene de jobber på. Foto: Oleg Nemchenko

Løp, les og lær!

Vi møter en gjeng med lærere fra Hedrum barneskole på aktivitetsområdet i Indre havn.

– Hva synes dere om dagen?

– Det er veldig gøy! Vi er aktive, sosiale og har det gøy sammen, forteller Lene Mari Ustad, før praten avbrytes og en ny økt som heter “Løp, les og lær” skal i gang.

På Tollerodden er det også god stemning. Her er SFO-ansatte samlet for å se hvordan de kan jobbe med fysisk aktivitet og læring.

Planleggingsdag Med Liv Og Røre 16082023 (8)
Foto: Oleg Nemchenko
Planleggingsdag Med Liv Og Røre 16082023 (13)

Lærer mer

– Vi får ideer til ulike aktiviteter som vi kan ha med oss hjem, det handler mye om samarbeid, sier Ali Demir som er SFO-leder på Østre Halsen skole.

Han får støtte av Anita Farmen Glenna, som jobber på Kvelde skole.

– Også er det noe for alle, aktivitetene kan tilpasses, forteller hun.

Elisabeth Walderhaug Larsen synes også det er lærerikt.

– Vi lærer mer når vi er aktivitet, også får vi jo litt kondis i tillegg, ler hun.

Planleggingsdag Med Liv Og Røre 16082023 (9)
De SFO-ansatte fikk opp pulsen på planleggingsdagen! Foto: Oleg Nemchenko

16 av 19 larviksskoler er med

Folkehelsekoordinator Mette Daapan er ansvarlig for Liv og røre-satsingen i Larvik kommune.

– Vi ble med i programmet i fjor høst, 16 av skolene våre er nå med og det er vi veldig glade for.

– Det er så moro å se og høre denne gjengen! Det at elevene får variert undervisning og flere avbrekk med fysisk aktivitet i løpet av dagen, har jeg veldig tro på. Vi vet fra forskning at man lærer mer med fysisk aktivitet, fortelller Daapan.

Mette Daapan og Jorunn Borge Westhrin
Mette Daapan er folkehelsekoordinator i Larvik kommune, og ansvarlig for Liv og røre. Her er hun sammen med Jorunn Borge Westhrin som leder Liv og røre i fylkeskommunen. Foto: Oleg Nemchenko
Planleggingsdag Med Liv Og Røre 16082023 (12)
En av oppgavene denne gjengen fikk var å gjenskape et bilde. Fasiten lå i en boks de måtte løpe for å se, før de løp tilbake til brikkene. Foto: Oleg Nemchenko

Fakta om Liv og røre

Liv og røre er et universelt, helhetlig og helsefremmende program som har som mål å bidra til bedre helse, trivsel og inkludering som grunnlag for læring og livsmestring for alle barn og unge i Vestfold og Telemark. Det er fylkeskommunen som leder programmet.

Programmet skal fremme faktorer som sunt kosthold og matglede, fysisk aktivitet og bevegelsesglede og det psykososiale miljøet i ett og samme program. Det arbeides også kontinuerlig med barnas og de voksnes holdninger slik at de skal kunne ta gode helserelaterte valg.

Liv og røre bidrar til å oppfylle skolens formål og relevante nasjonale anbefalinger og retningslinjer er lagt til grunn. Programmet er i tråd med Fagfornyelsen og Rammeplan for SFO.

Forskningsresultater fra ungdomsskolen gjennomført av Universitetet i Sørøst-Norge, viser blant annet at Liv og røre fører til mer skolebasert fysisk aktivitet, bedre fysisk form, mer sosiale og inkluderende skolemåltider, og bedre trivsel og velvære blant elevene.

Planleggingsdag Med Liv Og Røre 16082023 (14)
– Det er veldig gøy! Vi er aktive, sosiale og har det gøy sammen, forteller Lene Mari Ustad. Her er hun midt i en økt med en kollega. Foto: Oleg Nemchenko