Ordføreren besøkte ukrainske flyktninger

Ordfører Erik Bringedal besøkte akuttinnkvarteringen ved Holms Motell onsdag.

Flyktningebesøkholms300322.2Jpg

Det er i dag 81 flyktninger som har opphold ved akuttinnkvarteringen. De kommer via Nasjonalt ankomstsenter i Råde og det er hovedsakelig kvinner, barn og noen eldre.

- Gjør det vi kan for at dere får et godt opphold

Ordfører Erik Bringedal fikk pratet med både flyktninger og de som jobbet ved akuttinnkvarteringen.

- Vi skal gjøre alt vi kan for at dere skal få et godt opphold. Vi ønsker å vise solidaritet og medmenneskelighet med innbyggere fra Ukraina, og spesielt dere som nå har blitt tvunget til flykte fra krig og familie i hjemlandet. De fleste av dere skal videre i Norge til andre bostedskommuner, og der vil dere bli tatt imot med åpne armer, sa han.

Larvik er vertskommune

Det er UDI som har inngått avtale med Stiftelsen Sana om å drive akuttinnkvarteringen som har 116 plasser.

Larvik kommune er vertskommune og skal levere tilbud som barnehage, skole, helse og norskopplæring til flyktningene.

Flyktningebesøkholms300322