Barnehagen er en læringsarena hvor barna skal oppleve at de er inkludert, trygge, har venner og mestrer samspill.
- VIS handler om å styrke barns sosiale ferdigheter og relasjoner, legge til rette for et positivt læringsmiljø som fremmer inkludering og forebygger mobbing og utenforskap.
- VIS handler om at barna skal utvikle en positiv selvfølelse, ha tro på seg selv og egne evner. De skal rustes til å takle livets opp- og nedturer, og tåle motstand og nederlag på en sunn måte.
VIS er et gjennomgående tema i vår hverdag, både i de formelle og i de uformelle læringssituasjonene i barnehagen. Gjennom året jobber vi systematisk og helhetlig med faktorer som vi vet fremmer trivsel, vennskap, inkludering, en sunn selvfølelse og sosial kompetanse. HelArt er en metode som vi særlig benytter oss av.
Mål
- Alle barn i Tun er inkludert i fellesskapet og har noen å leke med
- Barna skal oppleve glede, trivsel og mestring i barnehagehverdagen
- Vi jobber for at barna skal utvikle en sunn selvfølelse, motstandskraft og en optimistisk livsholdning
- Foreldre og ansatte er sammen om å forebygge utenforskap, mobbing og krenkelser i barnehagen

Måned | Egenskaper | Ferdigheter |
August og september |
Våre verdier - ROS: Raushet Omsorg Samarbeid
|
Våre regler: ● Vi er gode mot hverandre ● Vi venter på tur ● Vi snakker sammen når vi er uenige ● Vi tar vare på lekene våre og rydder sammen ● Vi hører/lytter når andre vil snakke med oss |
Oktober og november |
Hjelpsomhet |
Å hjelpe andre. Å Be om hjelp. |
Desember og januar |
Samarbeid |
Å dele med andre Å løse oppgaver sammen med andre |
Februar og mars |
Respekt |
Å følge beskjed Å gjenkjenne andres følelser |
April og mai |
Selvhevdelse (hevde seg selv på en positiv måte) |
Å gjenkjenne egne Å si ifra når det er noe du ikke liker |
Juni |
Repetisjon årshjul |
Å ta imot og være god mot nye barn i august |
Se meg – sammen om tidlig innsats for barn og unge
I møte med barn, unge og deres familier jobber Larvik kommune etter samhandlingsmodellen Se meg. Modellen skal sikre tidlig innsats, god medvirkning og samhandling.