VIS

Innhold

Vennskap, inkludering og sosial kompetanse i Helgeroa barnehage.

Helgeroa barnehage vil være en barnehage der barn og foreldre blir inkludert, og der ingen barn blir mobbet eller holdt utenfor. Dette er et viktig arbeid, og gjøres i nært samarbeid med foreldrene.

Vi bestemmer selv om vi vil være med på å gjøre en forskjell for egne barn og andres barn!

Det er deg og meg det kommer an på!

VIS 1, via Bjørg Ødelund 17.10.2018 770x433.jpg
VIS 2, via Bjørg Ødelund 17.10.2018 770x433.jpg

Rammeplan

Dette sier rammeplanen om vennskap, inkludering og sosial kompetanse

  • I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet, og å være i positivt samspill med barn og voksne.
  • Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap.
  • Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre ballansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov.
  • Barnehagen skal fremme demokrati, og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta.
  • Personalet skal forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging , mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre.
Vis-4.jpg
VIS-2.jpg

Venner er viktig fordi

  • Venner gjør barn mer robuste. Venner er en slags "vaksinasjon" for å takle stress og motstand.
  • For barn er vennskap avgjørende for utviklingen. Barn som har venner får bedre sosiale ferdigheter og blir mer empatiske. Det betyr at de blir flinkere til å oppfatte hva andre tenker og føler.
  • Barn med gode sosiale ferdigheter tar initiativ og klarer i større grad selv å løse opp i problemer og situasjoner som oppstår.
  • De minste barna knytter også tidlige vennskapsbånd. En vennerelasjon hos de minste rommer både glede over å være sammen, glede over fellesskapsfølelse, opplevelse over å skape mening sammen, og felles humor.
VIS-1.jpg
Vis-3.jpg

Hvordan jobber vi

Helgeroa barnehage er en del av VIS. Dette er Larvik kommunes satsning for å forebygge mobbing i barnehager og skoler.

  • Vi legger til rette for vennskap både i planlagte prosjekter og aktiviteter, og i løpet av den mer uformelle delen av dagen.
  • Vi legger til rette for vennskap på tvers, ved å se barnehagen som en helhet.
  • Vi observerer barna, og hjelper og tilrettelegger for de som strever med å komme inn i leken eller få venner.
  • For å utvikle og ta vare på vennskap kreves sosiale ferdigheter. Slike ferdigheter består av flere faktorer, bl.a. empati og evnen til samarbeid. Barnet må kunne leve seg inn i andres situasjon, kunne dele, hjelpe andre, følge regler og beskjeder og vente på tur. I barnehagen trener vi på disse ferdighetene i ulike aktiviteter og situasjoner i løpet av barnehagedagen.
Til toppen