Språk

Kommunikasjon, språk og tekst

I dette fagområdet er barnehagens hovedoppgave å fremme kommunikasjon og språk.

«Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnas ulike språk og kommunikasjonsuttrykk skal anerkjennes og verdsettes» RP kapittel 3

Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Personalet har en viktig rolle i å involvere alle barna i samtaler og undring rundt bøker og fortellinger og i hverdagen generelt. Barna lærer språk og blir flinke til å uttrykke seg først og fremst ved å være språklig aktive. Personalet skal anerkjenne og respondere på barnas ulike verbale og nonverbale uttrykk og støtte dem i deres språkutvikling.
Varierte og rike språkerfaringer er avgjørende for virkelig å forstå begreper og for å få dybdeforståelse. Lek med språket fremmer også språklig bevissthet.

Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnehagen skal anerkjenne og verdsette ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk og tegn-til-tale. Personalet skal støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål og samtidig utvikle norsk kompetanse.

Forskning viser at barns ordforråd påvirkes positivt dersom de går i barnehage der de møter et bredt register av ord gjennom opplevelser, erfaringer, lek og meningsfulle samtaler med voksne og barn (Snow m.fl. 2007). Forskning viser også at barn som mangler språkkompetanse og lekekompetanse og  har lettere for å bli utestengt i lek. Det er derfor ekstra viktig med et godt språkstimulerende miljø i barnehagen.

VIS-2.jpg
Språk 2 2019

Hva gjør vi i barnehagen:

  • Vi bruker rim, regler, tøysevers, spill, bøker og synger sanger.
  • Vi har tilrettelagt det fysiske miljøet for lesing av bøker.
  • Bokstaver og ordbilder henger oppe på avdelingen.
  • Barna får utforske lekeskriving og ulike skriftspråksuttrykk.
  • Barna får oppleve glede ved å bruke språket og kommunisere med andre.
  • Barna får uttrykke tanker og følelser.
  • Barna får uttrykke det de mener og blir hørt.
  • Vi har ekstra fokus på den gode samtalen rundt matbordet og ved tilbereding av maten.
  • Barna blir inkludert i språkstimulerende aktiviteter.
  • Vi bruker digitale verktøy til hjelp i språkstimuleringen.
  • Vi bruker munnmotoriske øvelser og leker med rytmen i språket.
  • De voksne er gode språkforbilder og bruker riktige begreper.
Språk 3 2019
Til toppen